Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pallkrage-nybörjare, Grävning? Vilken jord o gödsling?
          MirMaja
          Inlägg 10-01-2010, 17:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 20 526

Eftersom jag kommer flytta ifrån min trädgård nästa år vill göra göra ett mindre permanent grönsaksland av pallkragar. Efter att ha läst ett antal böcker har jag bara blivit mer förvirrad än innan... help.gif

Underlaget: Ska jag gräva bort gräs svålen och vända ner den? Eller ska jag bara använda tidningspapper i botten? Om det är någorlunda bra jord på plats är det väl bra om rötterna kan växa ned i den för att man ska slippa ha flera pallkragar på varandra = massa jord att fylla i??

Första lager: Stallgödsel? Duger kaninspillning/urin och spån? Eller ska man ha kvistar o sånt?

Matjord: Jag kommer nog att behöva köpa jord, brukar inte köpjord vara färdiggödslad? Då kanske man inte ska ha gödsel i botten?

Jag har tänkt odla Potatis, Squash, Sockerärt, Mangold, Tomat och jordgubbar rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MirMaja
          Inlägg 26-01-2010, 22:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 20 526

Tack för svaren blomma.gif

Synd att jag inte har en häst som kan producera gödsel, bara kaniner att tillgå!

Jag har försökt att inte ta i för mycket, men det är svårt whistling.gif Har bara tre kragar sedan förra året, odlade jordgubbar i en som blev rena rama fiaskot! De stod skuggigt och det blev bara, bara blad o de få gubbarna blev tagna av skator!
          I år blir det en bättre placering av jordgubbepallkragen i ordentligt sol läge, den få en dubbelkrage med tomater och krasse till sällskap. (ska ha fönster på och använda som drivbänk till allt annat innan tomaterna behöver planteras ut)

I en annan del av trädgården blir det en krage som jag ska försöka pressa in två squash plantor i. Jag älskar squash och man får så stor skörd har jag hört!
          En krage för sockerärt (gott direkt, lättodlad, dyrt att köpa från affär, stor skörd sommaren lång) och röd mangold (gott i soppa, lättodlad, vacker, stor skörd)
          och så en till för dansk körvel (lättodlad, god skörd, nyfiken att använda den i matlagning och så tycker jag den är fin)och nåt mer som jag inte bestämt (står mellan morötter, palsternacka, blåklint o ringblommor

Sen blir det kanske hemma snickrad "långlåda" med dill och gräslök i...kanske nån blomma också blush.gif

Åh, jag vill börja NU

Citera

Inlägg i den här tråden
          MirMaja   Pallkrage-nybörjare   10-01-2010, 17:44
          Linnea i Alingsås   Hej MirMaja, jag är också i pallkrageplanerna. Had...   18-01-2010, 17:12
          Minlyx   Hej! Måste börja att säga att pallkrage odling...   25-01-2010, 23:10
          Nettan8   Hej. Jag odlade första gången i pallkrage förra so...   26-01-2010, 19:49
          Malvia   Hej, I botten lägger jag tidnngar, sen lägger jag ...   27-01-2010, 12:42
          MirMaja   Anledningen till att jag undrade om man skulle grä...   28-01-2010, 11:20
          Åsa, mälardalen zon 2   Visst kan man ha öppen jord i botten man måste int...   28-01-2010, 20:14
          MirMaja   Jorden kommer bli en blandning av lerjord, halvbru...   28-01-2010, 20:34
          Bassam   Hej Det är Bra om vi blanda lite blodmjöl eller ...   29-01-2010, 20:57
          Sabina87   Jag odlar i pallkrage, men är nybörjare. Och i år ...   30-01-2010, 21:39
          Peztis   Att vända på grässvålen är nog bara bra om man ork...   31-01-2010, 20:54
          Bassam   Hej Jorden och gödsel skilnad från växt till växt...   31-01-2010, 21:37
          Djurparken   Heeej :D härlig tråd. Jag undrar.... det verkar ...   23-02-2010, 14:58
          _Isabelle_   Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi häst...   23-02-2010, 21:38
          EKLO   Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi häst...   24-02-2010, 08:50
          Najsan   Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi häst...   24-02-2010, 14:25
          Djurparken   Jo klart men frågan kvarstår dock........ Kram   24-02-2010, 18:30
          Bassam   Hej Själv tycker jag inte använda bara brunnen ...   24-02-2010, 21:18

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 15:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon