Det här med vad som är zon V i och runt Umeå har en del lokala variationer om jag får tro trädgårdsägarna i fikarummet. Jag uppfattar det som att den stora klimatgränsen går vid typ Vännas, väster om Vännäs är det nog inte zon V, och det är några mil in från kusten. Återigen baserat på mina kollgors odlingserfarenhet skulle jag rekommendera en södersluttning mot en älv eller insjö eller (faktiskt) inne i en större ort. Inne i Umeå har jag sett en fantastisk trädgård med inklusive japanska lönnar (som väl räknas till zon III) men de hade jobbat mycket med mikroklimat och upphöjda bäddare. Kustnära, typ Obbola Holmsund har gärna ett annat, ofta bätre, väder än själva Umeå, men mina vänner där är fortfarande i början av sin trädgårdsbana. Jag bor inne i Umeå och har aldrig behövt täcka mina löjtnantshjärtan, fast de stod i norr (bortskänkta till grannen, fortfarande norrläge, blommar fortfarande bra). Nu såg jag det där med läglänt land - i sänkor kan kylan liksom glida ner längs med sluttningarna runt om. Mariehemsängarna i Umeå är ett sådant köldhål och det finns en sträcka på cykelbanan där som jag upplever som det första stället där det blir frosthalka varje år.
Redigerat av ingrids: 27-01-2010, 09:23
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|