CITAT (Solstorm @ 27-01-2010, 10:01)

Stå på sig, ställa krav, se till att läkaren gör det han lovar, gå till annan läkare om man är missnöjd, anmäl till chefer, patientskadenämnden, göra Lex Mariaanmälan mm.
Det kan passa för starka friska människor, men hur många sjuka orkar ta strid. Läkare håller varandra bakom ryggen och det vill allt bra mycket strid till för att få hjälp den vägen. Utsikterna till framgång den vägen är inte speciellt stora, det krävs väl nästan att de ska ha amputerat fel ben eller något sådant.
Ibland måste man vara frisk för att orka vara sjuk, brukar det sägas och jag vet att det är så ibland.
Tycker ändå inte att det är speciellt svårt att kräva ett hyfsat bemötande, att inte anta saker och att ställa krav. Har suttit hos läkare med lunginflammation, hög feber och andingssvårigheter, dvs verkligen inte i något toppskick, och jag kan lova att hade läkaren gjort något annat än det hon gjorde hade jag sagt ifrpn på skarpen. Är jag sjuk har jag varken ork eller tålamod för något annat än adekvat bemötande och behandling.
Förstår inte hur ni kan bunta ihop alla läkare till "ett kollektiv" det är som att säga att alla "elektriker är lika dåliga, dyra och bekväma och gör bara det enklaste", eller att "alla busschafförer är sura jäklar som borde gå charmkurs". Förstår inte alls varför det skulle vara så svårt att ställa krav på sjukvården, hade en barnmorska närjag väntade första barnet som var usel, så jag såg till att byta till en som var bättre - inget konstigt med det och den första tog inte illa upp. Varför ANTAR "alla" så mycket om läkarkåren, den är lika heterogen som alla andra yrken...... Och hur man kan ANTA att alla läkare per automatik är oempatiska, bara letar efter den enklaste utvägen och alltid håller varandra om ryggen begriper jag inte. Men det är jag det, jag brukarförsöka se till individen istället för att anta en massa eller bunta ihop folk......