CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 15:32)

Jag nämnde väl något tidigare om köksbordshomeopater?

Symptomen är ömmande knä efter mycket användning, cykling 5 minuter exempelvis. Lite brosk finns kvar, jag har dock inga siffror eller procenttal. På läkarspråk:
Ingen patologisk skelettförändring. Ingen artros i femorotibiala lederna. På patellas ledytekanter finns degenerativa pålagringar kaudalt och lateralt runt leden även. Höggradig ledbroskreduktion i laterala ledfacetten i femeropatellära leden.
Har en halvtam fd husläkare som jag går till. Har den största respekt för honom, tyvärr har han passerat 65 och börjar trappa ner. Det var han som skickade mig till röntgen. Inte riktigt hans bord, han är invärtes medicinare. Han pratade med en kollega efteråt och svaret har jag redovisat. Inte mycket att göra utan det blir en ny led så småningom. Han nämnde sjukgymnast men jag tvekar. Förra omgången när jag var och undersökte knät hos en annan läkare skickade han mig till en sjukgymnast. Det hjälpte inte utan jag fick ont i vänsterknät också.
Då fick du ju egentligen ingen hjälp. Guby hade ju fått ett läkemedel som stimulerade uppbyggnad av brosket igen. Kollade han stödmuskulaturen? Fast gör det inte ont om du går nerför en trappa så är den kanske ok.
Sa han vad som orsakar smärtan? Frånvaro av brosk borde inte orsaka smärta vid cykling. Åtminstone inte lätt cykling.
Jag har inte ont i mina knän nu. Det bara låter högt och konstigt.
Har dock haft ont vid två tidigare perioder. Första gången gjorde det ont även när jag satt och när jag sov. Till slut blev jag så förbaskad så jag tog cykeln för att smörja upp dom. Första kilometern gjorde det så ont så jag såg stjärnor men sedan blev det bättre och när jag kom hem hade det onda försvunnit och kom inte tillbaka.
Ca tio år senare fick jag ont i dem när jag var allmänt nergången. Det var ont på ett annat sätt. Det gjorde ont om jag gick nerför en trappa eller backe. Fick backa nerför alla trappor och backar. När jag började cykla på våren så försvann det onda och nu kan jag springa nerför en backe utan att känna något. Har dock inte vågat göra det efter att det klonkande ljudet kom.