Skulle själv valt tuffa klematis som klarar lite kyla och som klipps ner sen höst, som blir kompakta och lagom stora, det finns många så det är inte enkelt. Har alltid varit zon fixerad, allt möjligt har frusit bort här under 30 år så.. jag skulle tänkt samma för krukor om dom skulle grävas ner på senhösten.

Medley, Diversifolia, klarar zon 6 enligt Cedergren ( har postorder ) där den är köpt. Haft den fyra år tror jag, blir ca 2 m. Flyttade en ros intill denna och fick med mig lite rötter och nu har jag två st Medley. Frisk och blommar hela sommaren. Klipps ner sen höst. Robust ! Finns fler bilder i mitt album.

Star River/Zostarri ( finns också Blue River och East River/Hortogreen eller Cedergren säljer dom ) klarar zon 5 enligt Cedergrens katalog. Ny men över all förväntan, vacker, tät, ca 2 m men kan tänka mig den kan bli mer också. Klipps ner sen höst.
Annars skulle jag också velat mellan klematis Aljonushka och Arabella, kompakta och tuffa, klipps ner sen höst.
Skulle planterat i djupa krukor med lecca kulor i botten och köpt 50-l säckar med U - jord eller Rosjord och slängt i ett par nävar benmjöl.
Redigerat av Kajsa: 27-01-2010, 15:53