CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:31)

Chili är ju gott... jag har dock nu på senaste tid fått upp ögonen och insett att det finns en uppsjö olika sorter... dom flesta är dock på tok för starka för mig men jag vill absolut kunna njuta av smaken även från dom starkare sorterna...
Så hur gör ni chiliheads för att vänja kroppen vid het chili?
Jag har ätit chili ett tag, inte så länge, och nu kan jag inte leva utan chili. Jag blev rätt snabbt beroende. Tidigare tyckte jag i stort sett allt på asiatiska restauranger kändes starkt eller för starkt. Så fick jag då för mig att köpa hem (färsk) chili för att testa mig fram. Jag köpte det som kallas för spansk peppar på ICA. Min premiär hemma i köket: En spansk peppar,
petnoga avskalad från frön och innerväggar. Olja i stekpannan, ner med chilin (skuren på längden ett par gånger). Jag vevade runt för att chilin skulle ge smak åt oljan. Sen ner med potatis skuren i klyftor, lite salt. Jag åt "chilipotatisen" med nån biff eller vad det var. Jag tyckte det var jättestarkt och jättegott. Pö om pö har jag ökat dosen. Till min första chili con carne använde jag en urkärnad spansk peppar till ett halvt kilo högrev, idag använder jag ett par/tre med kärnor och innerväggar (Min grundvariant av chili con: Putsad och nedskuren högrev hastigt stekt i smör på hög värme, vitlök som svettats i panna i rapsolja tills den får färg och doftar; ös över i gryta, i med färsk nedskuren chili, salt och vatten; låt puttra på lägsta värme i ett par timmar. Varför krångla till det?).
Piri-piri har jag använt någon gång, blev lite besviken. Förmodligen hanterade jag den inte på rätt sätt.
Jag var här och gluttade i tråden igår och inspirerad av
skogstroll har jag idag - för första gången - använt habanero. Till en inläggning, som kommer att avnjutas till helgen. Vilken underbar doft! Jo, jag har läst att den är superstark. Tack skogstroll.