dahla
Chili är ju gott... jag har dock nu på senaste tid fått upp ögonen och insett att det finns en uppsjö olika sorter... dom flesta är dock på tok för starka för mig men jag vill absolut kunna njuta av smaken även från dom starkare sorterna...

Så hur gör ni chiliheads för att vänja kroppen vid het chili?
AndersKbg
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:31) *
Chili är ju gott... jag har dock nu på senaste tid fått upp ögonen och insett att det finns en uppsjö olika sorter... dom flesta är dock på tok för starka för mig men jag vill absolut kunna njuta av smaken även från dom starkare sorterna...

Ät.
Bara ät.
Det går över. tummenupp.gif
dahla
Jo, men börjar man med svaga och ökar styrkan eller går man på med habanero i små doser med en gång? smile.gif
Jordgubbe
Det absolut bästa sättet att vänja kroppen vid het chili är att börja med milda sorter (kolla Scoville) och sedan prova starkare sorter, använda mindre mängd (kanske torka och mala lite försiktigt till chiliflakes) och använda i mat (gärna hemlagad chili con/sin carne).

Sen sitter ju mycket av styrkan i chilin i frövägg och kärnor så genom att ta bort dem blir ju smaken något mildare.

Att ha lite yoghurt eller en hemgjord raita till hands kan även vara bra att ha då det lindrar hettan i munnen om det skulle bli för starkt.
AndersKbg
Apropå det där med att lindra den starka effekten om man inte mäktar med den så har jag ett tips.
Många många försöker att få bort smaken med vatten, öl eller vad som helst som rinner.
Det starka i chilin är ett fett. Ta en nypa rent salt, eller kanske flera nypor, för att lösa upp saltet.

Funkar kanon. Ja, det blir salt men man får iallafall luft igen. 000.gif
dahla
Strålande info!!!

Just nu ballar min mage ur efter ett par jalapeno... hur länge och hur ofta ska man käka det innan man går på nånting tyngre? smile.gif

Känner mig som värsta junkien smile.gif
Meriona
Vi köpte habanerosås i Mexico... men man ska inte ta för mycket inte..... smile.gif

Man kan faktiskt bli riktigt dålig av att äta för stark chili, det hände sonen i nämnda land, när han misstog sig på en salsa..... så man ska vara försiktig, smaka lite lite itaget, för oftast kommer inte styrkan förrän efter en liten stund, och har man då hunnit sleva in en sked till, så kan det vara för sent.
AndersKbg
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 20:09) *
Strålande info!!!

Just nu ballar min mage ur efter ett par jalapeno... hur länge och hur ofta ska man käka det innan man går på nånting tyngre? smile.gif

Känner mig som värsta junkien smile.gif

Ballar ur? Om du syftar på att det blir bråttom till toan så vet jag inte om det går att vänja bort.
Likadant om man har magsår och andra besvär, då är inte för stark mat bra öht.
Tråkigt nog.

Måtte jag aldrig få magsår. crying.gif
dahla
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2010, 20:33) *
Ballar ur? Om du syftar på att det blir bråttom till toan så vet jag inte om det går att vänja bort.
Likadant om man har magsår och andra besvär, då är inte för stark mat bra öht.
Tråkigt nog.

Måtte jag aldrig få magsår. crying.gif

Ja, jag blir ganska risig i kistan och bör inte ge mig ut i skogen tre timmar efter att jag har käkat chili smile.gif Det händer saker...

Får alla springa på muggen efter inntag av chili eller drabbar det bara vissa av oss?

men jag har läst att chili ska vara bra mot magsår... dunno.gif
AndersKbg
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 21:02) *
Ja, jag blir ganska risig i kistan och bör inte ge mig ut i skogen tre timmar efter att jag har käkat chili smile.gif Det händer saker...

Får alla springa på muggen efter inntag av chili eller drabbar det bara vissa av oss?

men jag har läst att chili ska vara bra mot magsår... dunno.gif

Nej, alla blir inte risiga i kistan.
Men visst, är man lite känslig så får man vara försiktig men så är det ju med allting.

Var har du läst att chili är bra för magsår?
Låter konstigt i mina öron...om inte madame behagar driva med mig asså! devil.gif

Kul att se en chilitråd, jag är så förbenat trött på denna vitlök både högt o lågt.
Chilin är stark, men den tar inte över alla smaker på samma sätt som vitlök gör.
Död åt vitlök! nuke.gif
dahla
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2010, 21:37) *
Var har du läst att chili är bra för magsår?
Låter konstigt i mina öron...om inte madame behagar driva med mig asså! devil.gif

Här:
CITAT
Det kan synas paradoxalt att starka kryddor som Chili kan vara fördelaktiga vid magkatarr. Det är innehållet av bl.a. Capsaicin i Chili som har en visad inflammationshämmande effekt. Det finns ett kosttillskott som har använt en hel del i Danmark och som även nu under hösten 2004 finns tillgängligt i Sverige som innehåller Chili. Det är en kraftigt dragerad form för att inte ger irritation i munnen för den som inte tycker om stark chilismak. Medlet bör även kunna hjälpa dem som har magkatarr som ett framträdande inslag i sin Colon Irritabile.

http://www.chilihead.se/index.php?option=c...7&Itemid=62
AndersKbg
Okej.
Det där är från en sida som inte är opartisk om man säger så.
Nog för att chili innehåller Capsaicin som är bra men jag tvivlar starkt på uppgiften att det skulle vara bra att äta mängder av hela frukten. (Eller vad chili nu är i biologisk mening.)
Har man magbesvär och blir körig i kistan av stark mat så är det inget jag skulle rekommendera.
Det finns koncentrerad Capsaicin att köpa för runt 45 USD och det vrider nog nacken av de flesta.
Prova vettja! giggle.gif

skogstroll
blir det för starkt brukar jag doppa tungan i mjölk giggle.gif sen har jag blivit en chili-holist och chili ska visst vara bra mot allt möjligt, fast blir det för mycket kan min mage vilja springa på damrummet. älskar stark chili och gör pulver på habanero, allt annat smakar bara paprika för mig men jag ska odla lite olika chilisorter i år.

sambon tycker jag förstör smaken på maten men jag känner ju bara att habanerosmaken förhöjer det hela whistling.gif jag tycker jag känner matsmaken ändå
dahla
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2010, 06:43) *
Det finns koncentrerad Capsaicin att köpa för runt 45 USD och det vrider nog nacken av de flesta.
Prova vettja! giggle.gif

Nog för att jag kan vara lättroad... men att kaskadbajja för nöjjes skull avstår jag absolut ifrån smile.gif
skogstroll
smakar det så kostar det santa.gif
dahla
CITAT (skogstroll @ 26-01-2010, 13:58) *
smakar det så kostar det santa.gif

Jo, men att peta i sig enbart det man får skorstensbrand av i brallan känns ju onödigt.... smaken sitter ju inte i capsaicinet smile.gif

Tappar chili smak av att kokas? Jag har märkt att styrkan/hettan försvinner eller minskas men jag kan inte avgöra om smaken minskar...
skogstroll
nej men smaken finns ju i de olika chilisorterna. Habanero är ju supergott!!! Sen är det väl olika vilken mage man har smile.gif
Miro
Det är ju en typ av nervgift, så det ärklart man kan överdosera.

Själv är jag helt beroende. Det bästa sättet att bli varm efter långpromenaden på vintern, är en riktigt HET gryta =) helst ska bihålorna rensas och svetten rinna (låter väl inte så aptitligt, men, men)

fast jag har aldrig haft problem med magen...
Aqvakul
Varför ska man vänja sig vid att äta starkare och starkare? Är det någon slags tävling? Får lite associationer till Homer Simpson...
dahla
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 18:10) *
Varför ska man vänja sig vid att äta starkare och starkare? Är det någon slags tävling? Får lite associationer till Homer Simpson...

Njae... för mig är det än så länge smaken på chili jag gillar... styrkan/hettan är jag inte mycket för... men till idag har jag bara smakat på lite mer "svenssonchili" och är ganska nöjd med smaken av jalapeno exempelvis... men precis som med paprika så smakar ju olika sorter helt olika... eller precis som olika äpplen smakar olika...

Men för att kunna njuta av smaken på exempelvis habanero eller bird pepper så inser jag nu att jag måste vänja mig på något vis...

Jag har nu provat med yttersta centimetern av en habanoero... fy satan vad det var hett i truten... smile.gif Men man måste ju vara dum i huvet för nu står jag och sneglar på frukten och är sugen på en bit till... fast jag har inte en aning om i fallden smakar nånting... det bara bränner... men en vacker dag kanske jag kan njuta av smaken... jag hoppas det i alla fall smile.gif
Aqvakul
akta dig så inte "tävlingsdjäveln" tar dig... crazy.gif
dahla
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 21:23) *
akta dig så inte "tävlingsdjäveln" tar dig... crazy.gif

Ahh... jäklars vad det bränner... tungan känns som om den är stekt i olja... nää... inge mer chili för mig idag... åhh!

Nu känner jag mig ganska ödmjuk... innocent.gif
skogstroll
nån tävling är det väl inte men man bygger ju upp lite tolerans och vill gå vidare heheh devil.gif men det ´är ju så olika. Jag kan glatt pudra på mitt habaneropulver på maten men att äta en vindaloo på indisk restaurang kan vara omöjligt. Det hänger väl lite på matingredienser och hur mycket man vräker på.
smuleborg
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:31) *

Jag har ätit chili ett tag, inte så länge, och nu kan jag inte leva utan chili. Jag blev rätt snabbt beroende. Tidigare tyckte jag i stort sett allt på asiatiska restauranger kändes starkt eller för starkt. Så fick jag då för mig att köpa hem (färsk) chili för att testa mig fram. Jag köpte det som kallas för spansk peppar på ICA. Min premiär hemma i köket: En spansk peppar, petnoga avskalad från frön och innerväggar. Olja i stekpannan, ner med chilin (skuren på längden ett par gånger). Jag vevade runt för att chilin skulle ge smak åt oljan. Sen ner med potatis skuren i klyftor, lite salt. Jag åt "chilipotatisen" med nån biff eller vad det var. Jag tyckte det var jättestarkt och jättegott. Pö om pö har jag ökat dosen. Till min första chili con carne använde jag en urkärnad spansk peppar till ett halvt kilo högrev, idag använder jag ett par/tre med kärnor och innerväggar (Min grundvariant av chili con: Putsad och nedskuren högrev hastigt stekt i smör på hög värme, vitlök som svettats i panna i rapsolja tills den får färg och doftar; ös över i gryta, i med färsk nedskuren chili, salt och vatten; låt puttra på lägsta värme i ett par timmar. Varför krångla till det?).

Piri-piri har jag använt någon gång, blev lite besviken. Förmodligen hanterade jag den inte på rätt sätt.

Jag var här och gluttade i tråden igår och inspirerad av skogstroll har jag idag - för första gången - använt habanero. Till en inläggning, som kommer att avnjutas till helgen. Vilken underbar doft! Jo, jag har läst att den är superstark. Tack skogstroll.
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 26-01-2010, 16:11) *
nej men smaken finns ju i de olika chilisorterna. Habanero är ju supergott!!! Sen är det väl olika vilken mage man har smile.gif

Det är först idag jag använt habanero, och jag har för mig att det står att läsa här och där (allt är inte sant som googlas fram) att smaken förstörs vid längre upphettning (det blir bara starkt). Det var väl bl.a. därför jag - i min premiär - gjorde en inläggning idag. Vill du dela med dig? Hur använder du habanero? Tacksam smile.gif
dahla
CITAT (smuleborg @ 28-01-2010, 20:19) *
Jag köpte det som kallas för spansk peppar på ICA.

Jag har ju köpt en chili på konsum som bara heter röd chili... det brukar vara 3 frukter i ett paket... i början tyckte jag att den var väl stark men nu har jag inga problem med att äta den rå... Jag vet dock inte vad den heter på latin eller vart den kan tänkas hamna på scovilleskalan... nån som vet?
smuleborg
CITAT (dahla @ 28-01-2010, 20:46) *
Jag har ju köpt en chili på konsum som bara heter röd chili... det brukar vara 3 frukter i ett paket... i början tyckte jag att den var väl stark men nu har jag inga problem med att äta den rå... Jag vet dock inte vad den heter på latin eller vart den kan tänkas hamna på scovilleskalan... nån som vet?

Det är nog det som kallas "spansk peppar" (jag har också köpt trågvarianten). Dutch Chile. Kan variera i styrka.

CITAT (dahla @ 28-01-2010, 20:46) *

2500-5000 enligt "Eat the Heat". Mild med andra ord. I sammanhanget.

Habanero 100 000-300 000.
dahla
Det verkar ju ändå gå ganska fort att vänja sig vid hettan... nu känns färsk habanero hanterbar i mindre skivor utan att jag vill hoppa ut i en snödriva... men nu är det matdags på svt1
smuleborg
CITAT (dahla @ 28-01-2010, 21:07) *
Det verkar ju ändå gå ganska fort att vänja sig vid hettan... nu känns färsk habanero hanterbar i mindre skivor utan att jag vill hoppa ut i en snödriva... men nu är det matdags på svt1

Jo det är ju det. Mat på TV. Gluttar. Smakade precis en sked av "lagen" som blev över av Habaneroinläggningen. Starkt och gott. Vansinnigt gott.
skogstroll
CITAT (smuleborg @ 28-01-2010, 20:34) *
Det är först idag jag använt habanero, och jag har för mig att det står att läsa här och där (allt är inte sant som googlas fram) att smaken förstörs vid längre upphettning (det blir bara starkt). Det var väl bl.a. därför jag - i min premiär - gjorde en inläggning idag. Vill du dela med dig? Hur använder du habanero? Tacksam smile.gif

jag kör på låg värme i varmluftsugnen vääldigt länge och de får inte bli för torra men lagom så man kan mala dem. Mina behåller i alla fall smaken. Jag har bara gjort pulver hittills.
Nauti
Hettan hör ju till och det blir ju någonting speciellt med en riktigt het chiligryta, men såklart måste det vara smak också. Jag gillar inte när hettan tar över allting och när jag inte känner någon som helst smak av grytan, men det är väl där toleransen kommer in antar jag.
skogstroll
CITAT (Nauti @ 29-01-2010, 19:29) *
Hettan hör ju till och det blir ju någonting speciellt med en riktigt het chiligryta, men såklart måste det vara smak också. Jag gillar inte när hettan tar över allting och när jag inte känner någon som helst smak av grytan, men det är väl där toleransen kommer in antar jag.

jag tror det, jag känner samma smak av t.ex. en gryta även om jag har lite chili på (jag öser inte på direkt utan bara lite puder). De som inte gillar chili eller klarar så mycket styrka förstår nog inte riktigt
dahla
Jag hackade ner en halv habanero i 400 gram älgfärs idag och stekte på det till en köttfärssås... NOLL hetta... men ganska god smak om jag får säga det själv... smile.gif Det verkar ju som om kraftig värme dämpar hettan.

Vippan
Älskar chili och man blir faktiskt lite beroende av hettan.
Dessutom ökar den förbränningen i kroppen, inte illa att sitta framför datan och bränna kalorier tummenupp.gif

smuleborg
Idag åt jag rå färsk chili för första gången, i o för sig det som säljs som spansk peppar men ändå. Upplevde den inte som särskilt stark. Jag hade förmodligen dött (eller hoppat ut i en snödriva) för typ ett halvår sedan.

Är nyfiken på chipotle, ska testa i veckan.

Habaneroinläggningen blev förresten kalas.
dahla
Okej... ibland ska man nog lita på det folk skriver på nätet... jag har ju läst att folk föreslår att man ska ha plasthandskar när man handskas med habanero... mesar tänkte jag... smile.gif

Jag fick för mig att jag skulle göra en marinad på whisky, enbär, timjan, honung och habanero... jag tog en halv habanero som jag försäkerhets skull kärnade ur... sen hackade jag halva frukten och blandade ihop marinaden...

Jag kände ju att det var lite konstigt på fingrarna... jag spolade av undervarmt vatten och fortsatte pyssla... efter ett tag tog jag ett par klunkar öl... och fummlade lite så jag fick torka mig om munnen vilket jag givetvis gjorde med med den handen som hade hanterat habaneron när den var hackad... Jag kan ju lugnt säga att det började bränna...

Nu har jag i alla fall tvättat händerna ordentligt med en massa Yes diskmedel... men det sticker ändå lite i fingrarna smile.gif

Tror ni det blev för mycket att marinera med en halv habanero till 400 gram grytbitar?

Köttet ska brynas och sen ner i en gryta under eftermiddagen i morgon...
smuleborg
Vet inte (beror i mångt och mycket på målgrupp), men om det blir för starkt kan du dämpa styrkan genom att röra ner cream fresch (inte så kul, eftersom andra smaker också dämpas).
dahla
För säkerhets skull spolar jag nog av köttet under rinnande vatten innan jag bryner det smile.gif Det ska ju ändå i enbär och färsk timjan i grytan.. förhoppningsvis blir hettan "hanterbar"

Om grytan skulle ha för lite hetta kan jag ju alltid slå i lite av marinaden i grytan...
skogstroll
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 20:39) *
Tror ni det blev för mycket att marinera med en halv habanero till 400 gram grytbitar?

En halv urkärnad habanero låter ju inte så farligt rolleyes.gif men det är ju som sagt olika vilken tolerans man har
Chamomille
Oj... Här äter vi jalapenos som godis. Med kärnhus och allt. Jag lägger in enligt recept i recepttråden. Den har vi till Tacos mm. Sen kryddar vi ofta maten med chili ifrån Thailand, och den är rätt het om man säger så. Vi blev nog vana med stark chili i just Thailand. Där höll sambons ögon på att pluppa ur en gång när han smakade på en liten färsk chili biggrin.gif

Vi älskar chili!

Kokar man chili länge så dämpas hettan så vi lägger i den på slutet i matlagningen.
dahla
CITAT (skogstroll @ 04-02-2010, 15:17) *
En halv urkärnad habanero låter ju inte så farligt rolleyes.gif men det är ju som sagt olika vilken tolerans man har

Det blev ingen hetta alls... men himla god smak.

smuleborg
Köper färsk thai-chili i en asiatisk butik vid Hötorget. Väldigt användbar, tycker jag. För närvarande tar jag bort det mesta av kärnor och innerväggar. Då blir det lagom för mig.

Och kombinationen thai-chili, vitlök och ingefära 000.gif
skogstroll
CITAT (smuleborg @ 04-02-2010, 19:30) *
Köper färsk thai-chili i en asiatisk butik vid Hötorget. Väldigt användbar, tycker jag. För närvarande tar jag bort det mesta av kärnor och innerväggar. Då blir det lagom för mig.
Och kombinationen thai-chili, vitlök och ingefära 000.gif

var ligger den butiken? smile.gif måste nog gå dit!
smuleborg
Det finns två: Asian Market på Olofs Palmes gata och Omi Food, strax intill, på Olofsgatan (båda har funnits länge). Så har vi den på Ringvägen (minns inte namnet); Skanstull 50-100 meter mot Blecktornet (på vänster sida om Ringvägen om man från Skanstull går mot Blecktornet); deras thai-chili är jag nöjd med, men handlar annan asiatisk mat vid Hötorget och därför som regel chilin där också.

Butikerna vid Hötorgshallen, speciellt Asian Market, upplever jag, har den bästa kunskapen och servicekänslan. Fråga på!

Asian Market, har jag för mig, får sina färskvaror levererade tisdagar och torsdagar. Kolla upp, jag kan minnas fel.
skogstroll
CITAT (smuleborg @ 07-02-2010, 13:55) *
Det finns två: Asian Market på Olofs Palmes gata och Omi Food, strax intill, på Olofsgatan (båda har funnits länge). Så har vi den på Ringvägen (minns inte namnet); Skanstull 50-100 meter mot Blecktornet (på vänster sida om Ringvägen om man från Skanstull går mot Blecktornet); deras thai-chili är jag nöjd med, men handlar annan asiatisk mat vid Hötorget och därför som regel chilin där också.

Butikerna vid Hötorgshallen, speciellt Asian Market, upplever jag, har den bästa kunskapen och servicekänslan. Fråga på!

Asian Market, har jag för mig, får sina färskvaror levererade tisdagar och torsdagar. Kolla upp, jag kan minnas fel.

oj oj, tack för tipsen! känns som lite chilibrist just nu när de precis grott bara. Mitt egna chilipulver är nästan slut -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon