Nu är ju jag inget proffs - vilket mina planteringar vittnar om - men vissa saker dyker ju upp då och då i trådar och böcker.
* Plantera inte en kruka av en planta utan köp flera och plantera tillsammans för annars blir det plottrigt (som Gunilla T skrev) * Om du lätt vill kunna klippa gräsmattan och slippa kantklippa hela tiden så kan du ju lägga gatsten i kanten till rabatten som grädklipparhjulen kan gå på. Stenarna får dock inte sticka upp utan måste ligga i gräsmattenivå. * Tycker du om vissa växter så kan du ju fröså dem nu i vår om du inte vill köpa färdiga plantor (vilket ju blir dyrare). * Håller med om att du ska undvika raka rabattkanter, gör dem lite böljande. * Tänk i nivåer, att det finns olika höjd på växterna. Sätt höga i bakgrunden/mitten och lägre utmed kanterna. Små träd och buskar gör att det blir liv. * Tycker du om träd så ska du plantera dem så fort som möjligt - plötsligt har det gått 10 år och då är det ju trist att tänka att "äsch jag skulle ha planterat det där trädet då för då hade det ju varit stort nu, så som vil ville ha det". Träd och buskar ger rumskänsla och karaktär på trädgården.
Redigerat av Peztis: 29-01-2010, 16:09
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|