Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fruktträdskräfta, *suck*
          Airamya
          Inlägg 01-07-2004, 14:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Jag har fyra gamla äppelträd och ett plommonträd, varav alla utom ena äppelträdet verkar drabbat av kräfta. (3 olika sorters äppelträd, ingen aning om vilka sorter det är).
          Samtliga bär frukt men har lite döda grenar här o var, de har inte beskurits på länge o när det gjordes så har de lämnat rockhängare och över huvud taget beskurit träden helt fel...
          Stammarna o grenarna är fulla med mossa och bladen längst ut på grenarna verkar dö.
          Barken på plommonträdets stam är dessutom 'sprängd' (ser ut som barken öppnat sig typ, vet ni vad jag menar?).

Huset jag bor i (nyköpt) är från 30-talet o träden ser ut att ha nästan lika många år på nacken...

Är det alls någon idé att försöka rädda dessa träd? Jag skulle gärna vilja.

//Maria

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Airamya
          Inlägg 05-07-2004, 11:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Hej Cilla!

Ja, jag har en härlig trädgård smile.gif Men det är mycket att göra i den... Den har nog varit väldigt fin en gång i tiden tror jag. Den som anlade trädgården för länge sedan verkar ha varit kunnig (växterna är välplacerade där de trivs o gör nytta o hjälper varandra) men sedan har trädgården fått förfalla mer eller mindre de senaste 10-20 åren så jag går omkring o kliar mig i huvudet och försöker skapa mig en inre bild av hur den kommer att se ut såsmåningom och vad jag vill göra.

Behöver jag säga att det är JÄTTEROLIGT!!! biggrin.gif

Jag skulle tro att 'kräftträdet' är äldre än 60-talet, ja. Du menar att det är bra? Jag blir så glad om jag kan få se mina fina gamla träd ge frukt länge än.
          Plommonträdet ser dock ut att börja sloka, misstänker att jag måste såga bort ganska mycket av det för att det ska få kraft... Får väl se om det klarar den behandlingen... unsure.gif

Jag ska se om jag framöver kan ta lite kort på kastanjen o kasnke några träd till att visa dig här, för att få hjälp med att komma underfund om hur träden mår... Har en digitalkamera men inte Internet hemma, har bara Internet på jobbet och här är allt spärrat på alla vis av IT-avdelningen så jag vet inte om jag kan lägga ut bilder härifrån... vi får väl se.

Jisses, va jag pladdrar.

Ha det gott smile.gif
          Maria

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon