Nääe, inget recept, bara gamla vanor...
Använd en stekpåse för 5 kg om själva benet är kvar, annars kan du ta en mindre. Slå på ugnen 200 grader.
1) Kasta i en matsked vetemjöl och blås upp påsen, skaka så att mjölet lägger sig som ett puder i HELA påsen. Låt överflödet vara kvar.
2) Gör ca 4-8 jack i den köttigaste delen av bogen och stoppa i en vitlöksklyfta i varje jack.
3) Salta och peppra med krossad svartpeppar runtom hela bogen. Smula timjan och myntha om så önskas. Jag har även på senare år använt chili och currykrydda iställetför timjan och myntha och det har blivit mycket gott. Lite utländskt sådär...
4) Stoppa hela bogen i påsen, lägg bogen lite diagonalt. En liten stump av benet kommer nog att sticka utanför påsen i alla fall, men det gör inget. Det ska ju ändå inte ätas.
Använd påsförlutaren som följer med, eller en stål/najtråd om inte påsförslutaren passar.
5) Lågg hela stekpåsen diagonalt i en långpanna, alltså så att själva bogen hamnar diagonalt för att få plats...
6) Klipp
2st SMÅ jack i den högsta/översta delen av påsen (alltså närmast taket) (á ca 1,5-2 cm). Detta för att luften ska kunna strömma genom så att inte påsen exploderar i ugnen. Grädda ca en timme per kilo kött. En rådjursbog kanske tar ca 1,5-2,5 timmar. Du ser när köttet har börjat att släppa från benet. Det är
inte klart innan.
7) Använd sedan skyn i påsen till sås. Det brukar kunna bli ca 5 dl sky. Blanda med ca 2-3 dl vanlig 40%ig grädde samt 2-3 dl creme fraiche. Koka upp, låt reducera. tillsätt 1-2 msk sweet chiliisås.
Det är så gott så håret krullar sig!!!!!
Servara med potatisgratäng eller vanlig kokt potatis. (Eller ris eller annat, välj vad du önskar) Stekt potatis går också bra. Det är som man vill...
Och så lite goda grönsaker förståss. Häromdagen gjorde jag sirapsgratinerade grönsaker i en full långpanna, det var mycket uppskattat.
Lycka till med din goda middag! Hälsa din brorsa att jag kan köpa en bog om han har någon över...
edit: hade glömt en förklaring...
Redigerat av Sussie F-Flower: 29-01-2010, 23:07