CITAT (KRT @ 30-01-2010, 09:30)

Med tanke på att jag sådde i förrgår, eller rättare sagt för ca 36 h sedan så har inget alls kommit upp än, men jag väntar m spänning

Någon som vet vilka de optimala förutsättnignarna är för att få små knubbiga plantor? Mycket ljus antar jag, men hur är det med vatten och värme???
Bästa sättet att få knubbigare plantor är att ställa sådderna kallare när de har grott (cirka 15c brukar rekommenderas).
Vattningen ska du vara försiktig med. Krukorna får inte torka ut, men ej heller övervattnas eftersom de små frölingarna inte tar upp så stora mängder vatten. Bäst är att underbevattna så jorden själv kan suga upp fukten. Tänk att jorden ska vara fuktig som en urkramad tvättsvamp. Då är det perfekt!
Vid inomhussådd så blir nästan alla plantor rätt rangliga i början, men de blir knubbigare när de får tillgång till mer och mer solljus. Jag har t.om. lyckats förkultivera palsternacka inomhus och sätta ut, de var inte i något vidare skick direkt. Ska väl säga att skörden inte blev något att tala om heller, så inget att rekommendera där. Men rangliga plantor klarar sig ifall man stegvis vänjer dem vid utomhusklimatet.
Använder du lysrör eller lågenergilampor som tillskottssljus, så tänk på att de ska vara så nära plantorna som möjligt. Dessa ljuskällor förlorar snabbt sin effektivitet ifall du har för långt avstånd mellan ljuskälla och planta.