|
Micke32
29-01-2010, 23:48
Idag tittade första vilda pelargonerna upp. Dom såg dagens ljus var P.Australe och P.chamaedryfolium. Väntar med iver vilka som tittar upp nästa gång.
vilka har sett dagens ljus hos er?
skogstroll
30-01-2010, 09:18
Mina kronärtskockor har idag tittat upp, men de ser ganska bleka ut.... undrar varför...
Jag har fått upp chiliplantor, aubergine, spöknejlikor, petunior, höstvädd, svansgräs, kärleksgräs och fingerborgsblommor...
skogstroll
30-01-2010, 09:27
CITAT (4:an @ 30-01-2010, 09:26)  Jag har fått upp chiliplantor, aubergine, spöknejlikor, petunior, höstvädd, svansgräs, kärleksgräs och fingerborgsblommor... men vad är en spöknejlika??
Med tanke på att jag sådde i förrgår, eller rättare sagt för ca 36 h sedan så har inget alls kommit upp än, men jag väntar m spänning  Någon som vet vilka de optimala förutsättnignarna är för att få små knubbiga plantor? Mycket ljus antar jag, men hur är det med vatten och värme???
Det var nog jag som sa fel namn...heter praktnejlika "spooky" [attachment=46713:2593_1_.jpg]
ett foto från Raraväxter ....
Lilla hjärtat
30-01-2010, 09:33
Hej! Jag har fått upp ett par tomatplantor, basilika, sockerärter, luktärter och den röda blomman för dagen "Scarlet O'Hara. Bild på de små raringarna //Linda
Jag sådde två olika sorters kronärtsskockor förra helgen - idag syns första antydan till en liten grön nacke i ena krukan. Man blir ju rent lycklig.
officinalis
30-01-2010, 12:13
CITAT (KRT @ 30-01-2010, 09:30)  Med tanke på att jag sådde i förrgår, eller rättare sagt för ca 36 h sedan så har inget alls kommit upp än, men jag väntar m spänning  Någon som vet vilka de optimala förutsättnignarna är för att få små knubbiga plantor? Mycket ljus antar jag, men hur är det med vatten och värme??? Bästa sättet att få knubbigare plantor är att ställa sådderna kallare när de har grott (cirka 15c brukar rekommenderas). Vattningen ska du vara försiktig med. Krukorna får inte torka ut, men ej heller övervattnas eftersom de små frölingarna inte tar upp så stora mängder vatten. Bäst är att underbevattna så jorden själv kan suga upp fukten. Tänk att jorden ska vara fuktig som en urkramad tvättsvamp. Då är det perfekt! Vid inomhussådd så blir nästan alla plantor rätt rangliga i början, men de blir knubbigare när de får tillgång till mer och mer solljus. Jag har t.om. lyckats förkultivera palsternacka inomhus och sätta ut, de var inte i något vidare skick direkt. Ska väl säga att skörden inte blev något att tala om heller, så inget att rekommendera där. Men rangliga plantor klarar sig ifall man stegvis vänjer dem vid utomhusklimatet. Använder du lysrör eller lågenergilampor som tillskottssljus, så tänk på att de ska vara så nära plantorna som möjligt. Dessa ljuskällor förlorar snabbt sin effektivitet ifall du har för långt avstånd mellan ljuskälla och planta.
Det har dykt upp två echineae också idag!!!
varghem
30-01-2010, 13:26
Blå vaxblomma och snäckböna
Gillans busfrön tittar upp ett par cm över jordytan - vet fortfarande inte vad det är!
Och så har alla sex av fröna på Pelargon "Black Magic Appelblossom" börjat titta upp idag, jag sådde dem för fyra dagar sedan!!!
Ser nu att Sibirisk hjärtstilla börjat komma också, såddes också för fyra dagar sedan. Vet dock inte när de ska i jorden men jag petade ned några ändå.
Har inte sått så mycket ännu, väntar lite med det mesta.
Smarterchild
30-01-2010, 16:33
förutom peenser har jag bara fått upp basilika, pepino, pelargonnäva och marshalia cacspicota (eller nåt sånt?)... En del Peroviskia, salvia och Isop frön hade också börjat gro men dom tror jag att jag har lyckats ta död på, har satt dem under lysrör nu för att se om fler frön gror...
Här har 18 kronärtskockor omskolats och flitig Lisa omskolas i morgon. Basilika och portlak har precis tittat upp. Sallat och spenat har nått ca 2 cm höjd trots att de växer sakta i bubbeltält i växthuset (värmefläkt på minst 1 grad). kronärtskockor och 1 chili.jpg
Micke32
30-01-2010, 23:57
yttlerliggare vilda pelargoner har nåt ljuset.
P.Vitifolium P.Locastum och två till av P.Chamaedryfolium
Smarterchild
31-01-2010, 00:04
Micke, när sådde du pelargonerna?
Micke32
31-01-2010, 00:07
CITAT (Smarterchild @ 31-01-2010, 00:04)  Micke, när sådde du pelargonerna? Den 26/1 sådde jag dom, så dom var snabb.
Mizz Mia
31-01-2010, 15:04
Jag har fått upp små söta plantor av kronärtskocka och några chilisar  Har kört med lysrör och en rumstemperatur på 12 grader. Funkar i vart fall för mig
Micke32
31-01-2010, 23:36
Växer som attan här. Dagens nya är: P.Drummondii P.Reniforme P.Capitatum Otto T P.Odorratissimum P.Vinaceum (tur det för hade bara 4 fröer av dessa) Och Buskbasilika  Väntar med iver på Chili och Paprikaplantorna, är lite sena.
Idag sådde jag tobaks o dahliafrön. Tobaken behöver sin tid att växa men dahlior skall jag så mer senare. Vill bar prova om jag kan få lite tidigare dahlior som inte väntar med blomningen tills mitten av juli. Ett expriment helt enkelt. Övrigt fär vänta ett tag till.
Lilla hjärtat
01-02-2010, 18:49
Intressant. Jag har tänkt på precis samma sätt med dahliorna, men inte kommit till skott. Jag ska peta ner några jag också, så kan vi kanske jämföra I morse upptäckte jag att flera små rödbetsplantor tittat upp ur krukan. Och när jag kom hem syntes första morotsblasten. Sådde både rödbetorna och morötterna förra helgen. Snabba små frön! Vänligen //Linda
officinalis
01-02-2010, 18:58
Tar det verkligen så lång tid med tobak? Jag har odlad blomstertobak (sorten hette grandifolia, fick helt enorma blad och blev nästan manshög!) och bondtobak. Både dessa sorter växte relativt fort. Tror jag sådde i mars-april någon gång.
Lilla hjärtat: Hur kommer det sig att du sår rödbetor och morötter så tidigt?
Jag har alltid sått tobakfrön i början av febr. Dom gror ganska fort men sen är dom desto långsammare. Men dom står relativt svalt, kanske därför. När dahliorna grott och omskolats skall dom få stå svalt men med mycket ljus(lysrör). I o för sig växer dom till sig när dom kommer ut, men jag vill se om mina favoritblommor kan börja blomma något tidigare. S5030422.jpg
skogstroll
04-02-2010, 15:36
Hos mig är de första kronärtskocka
[attachment=46843:k_skocka1.JPG] [attachment=46844:K_skocka2.JPG]
Å vilka otroligt söta och fina skockor, mina har två centimeter stjälk och är inte så där lågt knubbiga och fina. Men det tar sig nog nu när de fått lysrör (glömde bort dem lite första veckan). Du måste ha gott om trädgårdsland, för det där var ju väldigt många skockor, man blir rent avundsjuk (själv ska jag för första gången försöka, det blir till att trycka ner tre stycken på lika många sträckmeter, mer plats finns inte).
acessia
06-02-2010, 12:35
Jag vet att jag är tidig med mina sådder. Men jag bor juh i skåne, jag kan juh plantera ut mina plantor långt tidigare än många andra här i landet... Så då måste jag vara ute i god tid... Hahah, vem försöker jag lura?! Det e bara så enkelt att jag e så "hien" (= ivrig på skånska) Jag har juh lysrör till mina småplantor, så då ska det juh gå vägen, tycker jag... Men i alla fall, så har jag fått upp: - Tomat "Yellow Pear"
- Tomat "Wonderlight"
- Vildtomat
- Brudslöja
- Indigoträd
- Dahlia "Pompom Lilliput"
Tror nästan att jag ska få ner några fler Dahlia-frön i jord, för dom e juh såååå vackra... Dum fråga kanske, men Dahlior e väl knölväxter?! Bildar den knöl sen, när den etablerat sej? Eftersom man ska övervinta knölen...? Ska juh försöka få till en snygg "snitt-blomme-rabatt", där jag bara kan plocka mina egna buketter, ist för att betala dyra pengar i en blomsterbutik... Visst, va det en bra idé? Kram på er!
acessia: ja, dahlian är en knölväxt som man tar in vid första frosten och sedan förvarar svalt, torrt och mörkt under vintern. Däremot så är det tydligen inte säkert att en knöl hinner bildas första året och hur den då ska handskas med under vintern - det vet jag inte.
skogstroll
06-02-2010, 14:41
CITAT (EKLO @ 04-02-2010, 20:05)  Å vilka otroligt söta och fina skockor, mina har två centimeter stjälk och är inte så där lågt knubbiga och fina. Men det tar sig nog nu när de fått lysrör (glömde bort dem lite första veckan). Du måste ha gott om trädgårdsland, för det där var ju väldigt många skockor, man blir rent avundsjuk (själv ska jag för första gången försöka, det blir till att trycka ner tre stycken på lika många sträckmeter, mer plats finns inte). ja mina fick nya fina lysrör precis när de kom upp så det är nog därför de är knubbiga! Söta är de  Så mycket trädgårdsland har jag inte men jag ska ha några i trädgårdslandet och ge bort en del till de som vill ha!
CITAT (acessia @ 06-02-2010, 12:35)  Jag vet att jag är tidig med mina sådder. Men jag bor juh i skåne, jag kan juh plantera ut mina plantor långt tidigare än många andra här i landet... Så då måste jag vara ute i god tid... Hahah, vem försöker jag lura?! Det e bara så enkelt att jag e så "hien" (= ivrig på skånska) Jag har juh lysrör till mina småplantor, så då ska det juh gå vägen, tycker jag... Men i alla fall, så har jag fått upp: - Tomat "Yellow Pear"
- Tomat "Wonderlight"
- Vildtomat
- Brudslöja
- Indigoträd
- Dahlia "Pompom Lilliput"
Tror nästan att jag ska få ner några fler Dahlia-frön i jord, för dom e juh såååå vackra... Dum fråga kanske, men Dahlior e väl knölväxter?! Bildar den knöl sen, när den etablerat sej? Eftersom man ska övervinta knölen...? Ska juh försöka få till en snygg "snitt-blomme-rabatt", där jag bara kan plocka mina egna buketter, ist för att betala dyra pengar i en blomsterbutik... Visst, va det en bra idé? Kram på er! Visst hinner dahliorna bilda knölar första året. Tidigare tog jag in knölarna men nu tar jag bara frön framåt hösten och sår nya varje år. Kalla det lathet. Men då slipper jag tänka på förvaringen under vintern.
CITAT (gnon49 @ 06-02-2010, 15:40)  Visst hinner dahliorna bilda knölar första året. Tidigare tog jag in knölarna men nu tar jag bara frön framåt hösten och sår nya varje år. Kalla det lathet. Men då slipper jag tänka på förvaringen under vintern. Jag fick en dahlia från kommunens planteringar och den hade inte någon knöl. Här är citerat från den tråden: CITAT (Sussie F-Flower @ 13-10-2009, 16:46)  Jo, det är en dahlia, fast den är frösådd och tar det längre tid för den att bilda knölar... Ibland får inte alla frösådda dahlior småknölar under sommaren, det har jag varit med om några gånger.
Lilla hjärtat
06-02-2010, 21:32
CITAT (gnon49 @ 06-02-2010, 15:40)  Visst hinner dahliorna bilda knölar första året. Tidigare tog jag in knölarna men nu tar jag bara frön framåt hösten och sår nya varje år. Kalla det lathet. Men då slipper jag tänka på förvaringen under vintern. Hej! Blev nyfiken när jag läste det här. Hur gör du för att ta frön från dahlior? Jag tittade "i" mina i höstas, men kunde inte se något som påminde om frön. Är också nyfiken på om fröna bli som den blomma de togs från, eller om det kan bli "vad" som helst. //Linda
CITAT (Lilla hjärtat @ 06-02-2010, 21:32)  Hej!
Blev nyfiken när jag läste det här. Hur gör du för att ta frön från dahlior? Jag tittade "i" mina i höstas, men kunde inte se något som påminde om frön. Är också nyfiken på om fröna bli som den blomma de togs från, eller om det kan bli "vad" som helst.
//Linda Vad jag förstått och läst här på odla så är blir troligen inte frösatt dahlior samma som moderplantan. Men du kan ju spara en planta som du gillar i färg eller strolek och dela den. Men jag gillar att få vad som nu kommer upp. När blomningen är över och fröna fått utveckla sig så nyper du av nedanför fröställningen och torkar det. Du ser dom avlånga fröerna när du tar isär den torkade fröställningen(eller vad det nu heter).
CITAT (Peztis @ 06-02-2010, 17:24)  Jag fick en dahlia från kommunens planteringar och den hade inte någon knöl. Här är citerat från den tråden: Du har säkert rätt. Men jag har faktiskt inte råkat ut för att inga knölar har bildats. Jag ser oftast början på knölarna redan när jag planterar ut dom i slutet av maj. Visserligen bara en antydan, men ändå.
linalina
06-02-2010, 23:13
Hos mig har sommarlövkoja, sommarnejlika oc petunia grott. Dessa kom i jorden något tidigare än jag egentligen hade tänkt mig, men man får väl hoppas på en tidig vår annars.
skogstroll
07-02-2010, 10:31
Nu har jag fyra små blyga chilisar också, Hot Lemon  de är så gulliga när de kommer upp ur jorden som små hallonmaskar
Mina islandsvallmo som jag köpt genom odla har visat sig....små, små kryper de försiktigt upp ur jorden
skogstroll
07-02-2010, 11:48
nu är fyra chilisar åtta!!! snacka om att växa som raketer man kan nästan se dem växa...
acessia
07-02-2010, 18:56
Tack för era svar ang. Dahliaknölen... Nu har även dessa grott: - Trädgårdsnejlika "Enfant De Nice"
- Basilika "Genovese Compact"
Mina sådder står i söderfönster, lagom varmt, ca 20 grader... Allteftersom fröerna gror, flyttar jag upp småplantorna i mitt pysselrum, under lysrör, i rummet är ca 15 grader. E det inte underbart me fröer som sakta tittar upp?! Jag går o kollar varje dag, gärna fler än en gång/dag... Ser jag en liten, liten "nacke" kraffsar jag lite på jordytan, med förhoppning att jag ev kan "hjälpa" lilla fröet upp genom jorden... Vilken höns-mamma jag är... Hahah... *lycklig* Kram på er!
Mina daglilja-frön har grott!!! Ca 1 cm grönt spjut över jordytan.
IvarForss
08-02-2010, 23:07
Purjolök, tomat friland, squash (20cm på två veckor!), plocksallat, fänkål, vitlök (som dock ser ledsen ut) har tittat upp hos mig... spännande!
Min gamla chili blommade för nån vecka sen också och utvecklar frukter nu...
skogstroll
09-02-2010, 08:45
En dag på jobbet och så vips har 6 chili Nepal Snakebite kommit upp med sina små ormstungor
Kanna, klockranka, lobelia, blomstertobak och purjolök.
_Isabelle_
09-02-2010, 23:32
HURRA!!! I går var det lika tomt och tråkigt som vanligt i småkrukorna. I dag när jag kom hem från jobbet hade min blåvioletta paprika 'Tequila' inte bara tittat upp, utan växt någon cm också! Nu väntar jag bara på resterande... Nån annan som sått paprika?
Lilla hjärtat
10-02-2010, 05:34
CITAT (_Isabelle_ @ 09-02-2010, 23:32)  Nån annan som sått paprika? Hej! Jag har inte sått paprika än. Men, jag har sparat min planta sedan förra året. Den låtsas vara krukväxt i vardagsrumsfönstret och ser ut att trivas förträffligt. Ska klippa ner den och ställa ut den i växthuset så snart det bara går. Tänker ta några sticklingar från den också. Bild på chilipaprikan i vardagsrumsfönstretVänligen //Linda
Lilla hjärtat
10-02-2010, 05:52
CITAT (officinalis @ 01-02-2010, 18:58)  Lilla hjärtat: Hur kommer det sig att du sår rödbetor och morötter så tidigt? Hej! Jag kunde helt enkelt inte låta bli:) Och så tycker jag att det ska bli intressant att se hur det går med tanke på att det står på fröpåsarna att det ska gå att odla de här båda sorterna inomhus större delen av året. Så här ser rödbetan ut just nuVänligen //Linda
blomkronan
10-02-2010, 08:35
CITAT (_Isabelle_ @ 09-02-2010, 23:32)  Nån annan som sått paprika? Jo en del har det väll blivit  28 olika sorter... jag är ju lite  förra året hade jag bara EN planta som gav EN frukt... vi äter massor med paprika i min familj. I år vill jag få massor med frukt  . Sen är jag en "samlare" kan ju inte låta bli, måste prova alla sorter jag kan få tag på  (ca 150 frön har jag satt) [attachment=47024:6_feb.jpg] Tomatpaprika sådd 5/1 bild tagen 6/2 [attachment=47025:31_jan.jpg] Golden Calwonder sådd 5/1 bild tagen 31/1 [attachment=47026:31_jan.jpg] California Wonder sådd 5/1 bilden tagen 31/1 Här var några av planterna som kommit  Så mycket jag kan få plats med i växthuset (6,4 kvm) kommer få stå där, resten ska jag hitta plats till utomhus...
skogstroll
10-02-2010, 09:03
CITAT (blomkronan @ 10-02-2010, 08:35)  [attachment=47026:31_jan.jpg] California Wonder sådd 5/1 bilden tagen 31/1 Vacker färg!!
Nettan8
10-02-2010, 19:09
Echinacea purpurea ´Magnus´har tittat upp här lite blygt, även frilandshibiskus. Heja Heja!! Har mkt som ska ut i kylan nu för o gro så dem lär man ju ej se på ett bra tag, tyvärr.
acessia
10-02-2010, 22:33
Idag har en av mina Rudbeckia "White Swan" tittat upp... überlycklig!!! Och mina Bladkoriander "Leisure"... Imorse fanns dom inte ens, ikv när jag kom hem va dom ca 1-2 cm... Bara skjutit rakt upp i luften... Koriandern har fått flytta upp till lysrören i mitt pysselrum, men väntar ngn dag till, tills Vita svanen flyttar upp dit... Kram
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|