Jag tror du kan låta den växa som du har planerat, det enda som händer när man inte beskär den är att druvorna blir mindre och mindre söta. Om du vill låta all växtkraft gå till att bygga upp själva rankan, kan du t.o.m. nypa bort blomklasarna de första säsongerna. En vinranka växer mycket på en säsong. I zon ett kan du ju köpa den tidigt på våren också. Om jag hade samma planer som du skulle jag kanske plantera dem tidigast säsongen innan uteplatsen finns på plats, låta dem växa uppåt till önskad höjd med någon form av stöd. Kanske klippa av större sidogrenar för att ge kraft till uppbyggnaden uppåt. Men det kan man nog göra senare också. Rankan letar efter något att ta tag i, så beskärning av sidoskotten kan nog vara bra för dig som vill ha en stam upp till en viss höjd. När pergolan väl är klädd av vinranka är det kanske enkalst att beskära två blad efter varje blomklase, om du då skulle vilja ha större och sötare druvor. Annars är det bara att beskära den som du vill, på vintern för att bygga upp formen som du vill ha och på sommaren för att glesa ut den. Men det kanske inte är aktuellt för dig? Lycka till!
|