Det finns alltså inget (!!) skräp i den trädgården. Inget bråte över huvud taget, det har vi forslat bort. Vi håller nere nivån på kirskål och ogräs medelst trimmer, till dess jag är arbetsför igen. I mitt tycke (som är trädgårdsintresserad!) så ser det inte så hemskt ut, men heller inte som det en gång är tänkt att det ska se ut förstås. Jag vill ju naturligtvis förvandla trädgården till den pärla den en gång måste ha varit.
Det damen klagade mest på var att fläderbuskar och annat sly växer i tomtgränsen och stör henne, hon vill inte behöva hålla på och kapa på sin sida och vill kanske ha in ljus (min gissning).
Hon klagade alltså inte på att det skulle vara bråte eller att trädgården är helt igenvuxen, vi har ju rensat upp så att det nu är öppen mark s a s.
Någon anmälan mot oss pga av gamla bilvrak är det alltså absolut inte frågan om, det är bara en vanlig illa skött liten insynsskyddad trädgård. Dvs kirskål, ogräs, en del sly, björnbär och sådant som normalt kommer av att ingen rensar och klipper.
Hon ville tydligen bli av med en massa mindre träd/ buskar i tomtgränsen, som måste ha funnits där länge, fast som enligt henne inte har funnits förr...vilket inte riktigt går ihop med höjden på buskarna/träden....
Men jag vet inte om jag vill ha full insyn från hennes fönster in till oss, vilket då skulle bli fallet. Trädgården är härligt insynsskyddad med murar i två riktningar, vårt firmahus i en och fläder i en annan, skulle vi ta bort buskarna så är insynsskyddet helt väck då hennes fönster vätter rakt mot oss.
Jag minns också en tråd kring tomtgränser och sly här tidigare och kontentan var nog att man inte hade skyldighet att kapa träd/buskar på sin egen mark om man själv inte ville. Men att grannen fick kapa det som hängde över till dem. Och att man för grannsämjans skull borde försöka komma överens, vilket jag håller med om.
Det är ingen sanitär olägenhet eller något alldeles oacceptabelt med den trädgården, långt ifrån.
Vet bara inte riktigt vilken fot jag ska stå på, visst grannsämja...men lite från båda håll kanske? Ge och ta? Hjälpas åt? Lät inte så alls...
Får väl försöka hitta en kompromiss. Lite bort, lite kvar. Får se vad hon anser är det stora problemet.
Kanske slutar det med kaffe och fröutbyte? Vi får hoppas på det!