Hmm...fick just ett besök från en dam som bor granne med vårt firmahus, dvs där vi arbetar. Vi tog över huset, ett totalt renoveringsobjekt, för ca 1 år sedan och försöker jobba på så gott vi bara kan. Större vattenskador, en förfallen och igenvuxen trädgård och generellt sett en fastighet med ofantliga behov. Så jobbar vi då på....på knäna ibland, med småbarn och ett till på väg.... Så långt så väl, vi vill ju ställa iordning det huset, men får ta allt bit för bit.
Så fick jag då ett besök nyss, av en granndam som ansåg att vi inte skötte tomten. En tomt som har varit vanskött i många många herrans år. Vi har fått lyfta bort rostig oljetank, klippa ned stora björnbärssnår för att över huvud taget komma in i trädgården från början. Hmm...enligt damen så har trädgården visst blivit skött, fast hon mindes inte när..... Lite anklagande var det allt! Och ingen direkt förståelse över att jag jobbar på så gott jag kan, men har småbarn och mer akuta åtgärder som måste vidtas. Husets tak har stora hål, t ex.
Jaja, min fråga är väl - hur stort är mitt ansvar egentligen? HOn ville att jag skulle rensa bort en massa buskar på min sida tomten och fälla en del mindre träd. Allt detta måste ha funnits där väldigt länge, fast inte nligt henne då.... Naturligtvis så vill jag ha goda grannrelationer! Men hennes attityd kändes väldigt sträv, krävande och anklagande. Så jag bara undrar vilka saker som verkligen faller på mig? Hur mycket måste jag hålla efter bland buskarna som gränsar till hennes tomt? Jag gillade inte den anklagande tonen. Hon måste ju ha sett att vi jobbar på, med nya staket och grindar, delvis nytt tak, att vi rensat upp så att man kan komma in och att vi renoverar hela huset invändigt...varför så tråkig ton...inte bästa sättet att få saker gjorda på när det gäller mig i alla fall, man kommer bra mkt längre med vänlighet.
Så, visst, jag ska rensa, det har jag tänkt (får väl hyra in ngn, för jag själv är höggravid och min man jobbar för fullt innan nästa barn kommer), men hur stora krav kan man rimligen ställa?
Ibland känns det som om vi tagit över ett "irritationsmoment". Grannar har irriterat sig över dittan eller dattan eftersom hus+trädgård varit så vanskötta, så stiger vi in och alla bara bombar oss med åsikter och problem som måste lösas. Vad är mina skyldigheter? (och rättigheter?)
--------------------
|