Hej! Jag hoppas jag kan komma med ett tips. Jag har hundar själv och vet att de bara vill ha nåt bra ställe att kissa på. Alltså, de vill inte gå runt och kissa på själva växterna, de vill bara ha en bra "hållare" för sina doftmarkeringar. Jag skulle tro att det skulle räcka med några stolpar nedslagna runt landet, så kommer de att välja att pinka på dem. Vill du minimera risken för spring genom landet skulle jag prova att binda rep mellan stoplarna, så det blir en synlig avspärrning. Det brukar räcka för hundar, även människor, de fattar vinken. Katter, rådjur eller rävar är svårare, de måste man stänga ute med högt staket, ville de in så kryper de under eller hoppar över, men så brukar inte hundar vara.
En i grannskapet hade små barrträd på tomtgränsen, inget staket som skyddade. Hundarna som gick på gångvägen utanför kissade på ena busken som stod i hörnet, den stack så att säga ut från de andra. Busken höll på att dö, för barrträd gillar inte hundkiss. Trädägaren försökte skydda sin buske med hönsnät, men hundarna kissade på det med, och kisset kom ändå på busken. Jag tipsade om en stolpe och när den var på plats en liten bit från busken så kissade hundarna på den istället!
Det här är i princip samma tips som Kicki.p har givit, men jag tänkte bara bekräfta att det mycket väl kan fungera! Lycka till med vårens planeringar, Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|