|
Det här var just det jag grubblade på! Jag har tre stora hibiskusar som står ute på sommaren. Den ena höll på att dö när jag tog in den i höstas, det blev sent eftersom hösten var så varm. Den råkade hamna framför luftvärmepumpens utblås och torkade, fick bladlöss och tappade alla blad. Naken stod den sen på annan plats i rummet, då klippte jag den ganska kraftigt. Den har kommit fint nu och jag är inte orolig.
Den andra står framför ett fönster med hysfat ljus, men nu tappar den de sista bladen känns det som. Bladen gulnar och faller av, ett efter ett. Nya små blad ser ut att titta fram i topparna på de rätt långa skotten. Ska jag klippa den nu?
Den tredje står nog lite för nära öppna spisen för den är grön och fin, tappar inga blad men har börjat torka i bladkanterna och är den som ser "ledsnast" ut.
Det är tre lika gamla plantor från samma grundplanta i samma hus, men alla är individer och det har blivit lite olika skötsel eftersom huset är litet och inte så bra plats finns för dem inne över vintern. Det är därför de står ute hela sommaren/hösten. Det här är mina favoriter, jag vill inte att de ska dö! Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|