CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:32)

Rådjur sägs ju vara finsmakare...
Ni som har erfarenhet av att mata rådjur - tror ni att de verkligen skulle äta något som de inte mår bra av???
Vad säger ni?
Jag vet inte... men som väl alla vet så foskar ju grabbarna på SLU om det jaktbara viltet vi har i Sverige... (synpunkter på det hör inte hemma här)
Det är ju den forskningen som ligger till grund för jägarförbundets rekomendationer ang utfodring med ensilage... jag tror inte forskarna vill att djuren ska må dåligt så ensilage är nog helt rätt
stödföda för rådjuren.
Att rådjuren äter sånt som dom far illa av tvekar ju jag över... jag har burit med mig paprika, lök, purolök, sallad och en mängd andra grönsaker till foderplatserna... oftast ligger allt det kvar om det finns krossad havre, ensilage eller hö kvar på foderplatserna.
MEN... hö är inget dåligt foder... om det ges från tidig vinter eller i små mängder... om rådjuren vräker i sig av hö som dom kanske har saknat under en månad kommer bakterierna i vommen att få frispel... det är bakterierna (nyttobakterier) i vommen som bryter ner födan som idisslas... om bakterierna inte klarar av att bryta ner födan kommer maten passera djuren utan att djuren kan ta upp näringen i maten.