Full version: Mata rådjur!
Sidor: 1, 2, 3, 4
dicentra
Hej !
Har en lite fråga till alla kunniga på detta forum!

Som sagt var så är det inte så lätt för råddjuren att hitta någon mat nu.

Vi har 3 st råddjur här som går under våra fågel bord o äter vildfågelblandning som vi lägger ut.

Nu till min fråga .Kan man lägga ut lite hö eller är det inte bra för deras magar att börja med det så sent på säsongen??

Eller finns det något annat som är bättre,tycker faktiskt lite synd om dom nu!!

Nån som vet?? confused.gif

MVh MLK:-))
HelenN
Rådjur älskar ensilage o morötter....och det är bra om det finns någon plats utanför trädgården som ni kan mata på så de inte kommer att bosätta sig i trädgården där de kommer att ta för sig av lite allt möjligt till våren.
Olle A
Ensilage skulle jag inte rekommendera, då rådjuren lätt blir dåliga och inte kan tillgodogöra sig så kraftigt foder. Hö är mycket bättre! Äpplen och rotfrukter är också bra, men om det är kallt bör de hackas i småbitar så att rådjuren inte behöver slita på tänderna mer än nödvändigt.

[attachment=46754:R_djur5.jpg]

Olle
Freyas
CITAT (Olle A @ 31-01-2010, 17:11) *
Ensilage skulle jag inte rekommendera, då rådjuren lätt blir dåliga och inte kan tillgodogöra sig så kraftigt foder. Hö är mycket bättre! Äpplen och rotfrukter är också bra, men om det är kallt bör de hackas i småbitar så att rådjuren inte behöver slita på tänderna mer än nödvändigt.

[attachment=46754:R_djur5.jpg]

Olle

Viktig kunskap och fina bilder...
vad är det egentligen för skillnad mellan ensilage och hö ...?
Olle A
Ensilage är ett grovfoder som framställs av vallväxter genom en jäsningsprocess i en silo. Det används mycket till tamboskap, men vilda djur är inte anpassade till så kraftigt foder och kan inte tillgodogöra sig det. Åtminstone inte nu på vintern, då är som sagt hö mycket bättre. Det liknar mer det torra gräs, kvistar och ris som de lever av naturligt nu.

Olle
dicentra
Tack för era svar! thanks.gif

Har varit ute o lagt ut äpplen o morötter i grova bitar,skall bli spännande i morgon bitti om de varit där o ätit!
Skall försöka få tag i lite hö imorgon.

Tycker väll inte att de har i min trädgård att göra,men tycker lite synd om dom faktiskt.
De har redan ätit upp en del vintergrönt men nu har vi satt nät runt resten så gott det går.
Bla har de mumsat i sig en vacker gul grön Cypress på en meter o flera benvedar:-((

Men som tur var han vi få på nät på min fina Thuja "Brobecks Tower",ärtcypress o trådthujan b.l.a!

Än en gång tack för era svar!!

MVh MLK:-))
Olle A
Den som förstår norska (som inte är så svårt) kan beställa en bra bok på området här: http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS...tnr=10&HTM=

Olle
dahla
Det där med ensilage/hö finns det många åsikter om...

8 tips på hur Du kan hjälpa viltet finna föda:

1. Utfodra klövviltet med fuktigt ensilage, spannmålskross, rotfrukter eller foderpellets. Torrt hö är olämpligt, om det inte är proteinrikt och ges under hela vinterhalvåret.

2. Foderplatser för klövvilt skall ligga fritt, så att viltet har god uppsikt över omgivningarna. Därmed minskar risken att klövviltet tas av rovdjur.

3. Utfodra inte klövvilt i närheten av vägar, men ploga gärna upp stråk fram till utfodringsplatserna om det är mycket snö.

4. Starka individer håller ofta de svagare borta från utfodringsplatserna. Genom att ha flera utfodringsplatser minst 50 meter ifrån varandra får fler del av fodret.

5. Fasaner och rapphöns utfodras helst med vete, och det bör även finnas grovt grus bredvid maten. Småfåglar får istället solrosfrö, hampfrö, osaltade jordnötter eller talg. Kvardröjande trastar uppskattar havregryn indränkta i matolja.

6. Alla fåglar utfodras i direkt anslutning till skydd i form av risiga buskar. Då minskar risken för predation, och fåglarna kan koncentrera sig på att äta.

7. Helst bör man utfodra under hela vinterhalvåret, men det är aldrig för sent att börja!

8. Du måste ha markägarens tillstånd för att utfodra viltet.

Lämpligt foder kan du antingen köpa av en lokal lantbrukare, eller till exempel på Granngården.

Källa: http://jagareforbundet.se/Jagaren/Viltvard...-hjalpa-viltet/
Freyas
CITAT (Olle A @ 31-01-2010, 18:55) *
Ensilage är ett grovfoder som framställs av vallväxter genom en jäsningsprocess i en silo. Det används mycket till tamboskap, men vilda djur är inte anpassade till så kraftigt foder och kan inte tillgodogöra sig det. Åtminstone inte nu på vintern, då är som sagt hö mycket bättre. Det liknar mer det torra gräs, kvistar och ris som de lever av naturligt nu.

Olle

Tack för ett bra svar, Olle...
Betyder det att man tillsätter någon form av jästsvamp i ensilage som sedan jäses "färdigt" eller får vallväxterna jäsa av de svamparter som naturligt finns med när man skördar växterna ... ? Vet du något
om det? (Själv gissar jag på det sistnämnda men saknar utförlig kunskap om ämnet) Vad tror du jäsnings-
processen alstrar för ämnen? Jästsvamprester måste alltså finnas i slutprodukten ensilage eller hur? Är det
därför som ensilage sägs vara "grovfoder" eller "kraftigt"? (Förlåt om frågan om "dum") Och tror du jästen
förbrukar ev. socker i fodret - såsom jästsvampar för övrigt lever av? Och blir fodret då så att säga mer
"koncentrerat" än torkat foder som kanske har kvar en högre kolhydratmängd? Tacksam för så utförligt
svar som möjligt.
dahla
CITAT (Freyas @ 31-01-2010, 19:56) *
Tacksam för så utförligt
svar som möjligt.

Här kan du läsa lite om ensilage. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ensilage
Olle A
Jag är ingen expert på hur det går till, det är bättre att du studerar Dahlas länk. smile.gif

Olle
smuleborg
Ett par hundra meter från tomgränsen lägger skogsägaren ut - vad jag betecknar som - höbalar. Iband ser man 8-10 rådjur; någon gång ett par tre vildsvin.

Bilden är dålig, tagen från långt håll med mycket enkel kompaktkamera. Och här starkt nerskalad.
Freyas
Smuleborg - så spännande!

Vad jag förstått så ligger skillnaden mellan hö och ensilage i ts-värdet, hanteringen, och ev. tillsatsmedel, t.ex.myrsyra, men inte i den näringsmässiga kvalitén som hänger på växterna och växtplatsen.

Olle - vet du något mer om det här att rådjuren kan bli dåliga i magen av ensilage?
Du kanske har egen erfarenhet eftersom du matar dem? rolleyes.gif vilket är finfint, tycker jag.

Jag har följt diskussionen om ensilage bland hästfolket. Det tycks att hästfolket i större utsträckning väljer hösilage än silage, hösilage eller ensilage eftersom hösilage är något torrare och vid blötare foder kan det bli lite jobbigare att städa boxen!

För övrigt tycker jag att tanken på att plötsliga foderförändringar kan ge magbesvär är logisk ...
Olle A
Som sagt, jag är ingen expert utan gör som jag har hört och läst. Säkert finns här folk som vet mycket mer. Än så länge tycks rådjuren i alla fall må bra av min utfodring. Ensilage har jag aldrig gett dem.

Olle
Freyas
CITAT (Olle A @ 01-02-2010, 06:50) *
Som sagt, jag är ingen expert utan gör som jag har hört och läst. Säkert finns här folk som vet mycket mer. Än så länge tycks rådjuren i alla fall må bra av min utfodring. Ensilage har jag aldrig gett dem.

Olle

Jag är övertygad om att rådjuren mår bra av din utfodring... men jag undrar fortfarande om ensilage kan ge
dem stora problem ...
(jag vill nämligen inte ge dem ensilage om det ger dem problem, men nu råkar jag ha ensilage som jag kunde ge av... därav mitt "tjat"... )

Fler åsikter????
Meriona
Det var en artikel i vår byblaska i förra veckan ang stödmatning av rådjur. Tyvärr representerade han som uttalade sig jägarförbundet och därför ställer jag mig lite tveksam till det hela. Han rekommenderade nämligen blött ensilage, men jag tror inte jägarna bekymrar sig så mycket om hur tarmfloran hos ett rådjur är sammansatt. Detta är vad jag tror. När vi matade rådjur och harar, så var det med hö.

*Stintan*
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 08:37) *
Jag är övertygad om att rådjuren mår bra av din utfodring... men jag undrar fortfarande om ensilage kan ge
dem stora problem ...
(jag vill nämligen inte ge dem ensilage om det ger dem problem, men nu råkar jag ha ensilage som jag kunde ge av... därav mitt "tjat"... )

Fler åsikter????

Varför ge dom ensilage som flera kunniga säger kan ge rådjuren magproblem när det finns hö som man vet dom mår bra av?
dahla
Som jag har förstått det hela när vi haft seminarium om naturvård så har torkat hö mycket lägre energiinnehåll än ensilage.

Hö är icke nedbrutet och måste processas i rådjurens förhållandevis lilla matsmältningssystem vilket vintertid kan ta för lång tid.

Ensilage är ett foder där nedbrytningsprocessen redanhar startat och är därför ganska lättsmält för ett rådjur och det tillför även djuren mycket vätska.

I mindre mängder och tillsammans med annat foder är hö utmärkt som föda... låt djuren vänja sig vid mindre mängd hö ifall du börjar utdodra sent på vinterhalvåret. Öka sedan men låt aldrig hö bli liggande så det blir blött.

Rådjuren kan precis som vi få diaré av foder om inte är vana vid att få... vid diaré förlorar man mycket vätska och energi går förlorad. Diaré är tydligen ovanligt då djuren får ensilage och det kan nog bero på att vommen hinner omvandla fodret till energirik föda innan det har passerat tarsystemet.
skogstroll
stackarna, jag tycker så synd om dem. man ser spår överallt på tomten men de hittar väl inget, knaprar lite fågelfrö.
dahla
Man får inte glömma att det oftast är sjuka, svaga och äldre djur som dör under vintern... det är naturligt och faktiskt nyttigt för att vi ska kunna ha friska djur i naturen... på något konstigt vis tycker jag ändå att det är bättre att djuren somnar in av köld/hunger som är ganska odramatiskt än att dom dör i en trafikolycka där dom kanske rentav plågas den sista timman i livet.

Naturen är hård... men dom starka övelever... några fler om vi hjälper dom.
Freyas
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 10:01) *
Varför ge dom ensilage som flera kunniga säger kan ge rådjuren magproblem när det finns hö som man vet dom mår bra av?

Som du ser ovan, "Stintan". så finns det många olika åsikter om saken ...det är alltså inte så himla enkelt som den först verkar ... personligen har jag lagt tusenlappar på fågel- och djurmat och eftersom jag nu har ensilage hemma så försöker jag "veta" först och "handla" sedan. Men det är klart att den som skall ANSKAFFA mat kanske gör klokast i att köra med ett säkert kort - om han eller hon nu vet med säkerhet vilket det är smile.gif .. till syvende och sist är det kanske hö - men borde man inte också förse rådjuren vatten om man matar dem med hö? Eller äter rådjuren snö?
*Stintan*
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 12:55) *
Som du ser ovan, "Stintan". så finns det många olika åsikter om saken ...det är alltså inte så himla enkelt som den först verkar ... personligen har jag lagt tusenlappar på fågel- och djurmat och eftersom jag nu har ensilage hemma så försöker jag "veta" först och "handla" sedan. Men det är klart att den som skall ANSKAFFA mat kanske gör klokast i att köra med ett säkert kort - om han eller hon nu vet med säkerhet vilket det är smile.gif .. till syvende och sist är det kanske hö - men borde man inte också förse rådjuren vatten om man matar dem med hö? Eller äter rådjuren snö?

Ja jag är ingen expert jag vet bara att vi matat rådjuren med hö så länge jag kan minnas och det långt innan ensilage var på tapeten. Kraftfoder är väl ingen naturlig föda för rådjur eller så har jag fel. Tror säkert att rådjuren äter snö.
Freyas
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 13:04) *
vi matat rådjuren med hö så länge jag kan minnas och det långt innan ensilage var på tapeten.

Tror säkert att rådjuren äter snö.

Ytterligare poäng för höet!
Du säger också att kraftfoder ingen naturlig föda för rådjur ... jag antar att du med kraftfoder syftar på ensilage? Men jag vet fortfarande inte om jag vågar ge mitt ensilage till dem eller inte.... confused.gif
Äter inte rådjur också havre på fälten vid skördetider? Det är ju också ett kraftfoder... men ett foder som jag antar att deras magar tål ... eller?

och så snön...? Fler som vet?`

Olle A
Om jag har förstått rätt är brist på vätska ett stort problem för rådjuren under vintern, därför äter de snö som nödlösning. Bäst är om man kan kombinera höet med något som innehåller vätska, t ex hackade äpplen.

Olle
Freyas
Olle, det ovansagda låter väldigt klokt och nyttigt för rådjuren...

Men om nu vätska är ett problem för rådjuren, så innerhåller ju ensilage en del vätska .. det skulle tala FÖR ensilage... samtidigt som ensilagets andra egenskaper kanske inte gör det ... jag vacklar i min "tro" ännu .

Rådjur sägs ju vara finsmakare...
Ni som har erfarenhet av att mata rådjur - tror ni att de verkligen skulle äta något som de inte mår bra av???
Vad säger ni?
dahla
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:32) *
Ni som har erfarenhet av att mata rådjur - tror ni att de verkligen skulle äta något som de inte mår bra av???
Vad säger ni?

Jag vet inte... men som väl alla vet så foskar ju grabbarna på SLU om det jaktbara viltet vi har i Sverige... (synpunkter på det hör inte hemma här)

Det är ju den forskningen som ligger till grund för jägarförbundets rekomendationer ang utfodring med ensilage... jag tror inte forskarna vill att djuren ska må dåligt så ensilage är nog helt rätt stödföda för rådjuren.

Att rådjuren äter sånt som dom far illa av tvekar ju jag över... jag har burit med mig paprika, lök, purolök, sallad och en mängd andra grönsaker till foderplatserna... oftast ligger allt det kvar om det finns krossad havre, ensilage eller hö kvar på foderplatserna.

MEN... hö är inget dåligt foder... om det ges från tidig vinter eller i små mängder... om rådjuren vräker i sig av hö som dom kanske har saknat under en månad kommer bakterierna i vommen att få frispel... det är bakterierna (nyttobakterier) i vommen som bryter ner födan som idisslas... om bakterierna inte klarar av att bryta ner födan kommer maten passera djuren utan att djuren kan ta upp näringen i maten.
Freyas
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 11:15) *
Naturen är hård... men dom starka övelever... några fler om vi hjälper dom.

Jag skulle nog vilja bromsa upp användandet av uttrycket "dom starka överlever" då den har en otäck socialdarwinistisk klang över sig och då livet i mycket större utsträckning än man vanligtvis tänker sig .... också handlar om tur och otur! Vissa faller offer för trafiken, andra för jakten, några för hunger och köld, några för rovdjur, osv. ... nästan som i människornas värld flirting.gif
Gossen Ruda
"Survival of the fittest" som inte Challe Darwin sa utan det var Herbert Spencer.
gnon49
javisst har rådjuren det svårt denna vargavinter. men det är väl vid vintrar som denna som stammen krymper
och på så sätt regleras. Naturens obarmhärtiga urval. Ser att dom äter på mina nedtyngda syrener i sin jakt på mat. Att det är så kallt förbättrar ju inte situationen för dom.
smuleborg
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 13:53) *
Jag vet inte... men som väl alla vet så foskar ju grabbarna på SLU om det jaktbara viltet vi har i Sverige... (synpunkter på det hör inte hemma här)

Det är ju den forskningen som ligger till grund för jägarförbundets rekomendationer ang utfodring med ensilage... jag tror inte forskarna vill att djuren ska må dåligt så ensilage är nog helt rätt stödföda för rådjuren.

Att rådjuren äter sånt som dom far illa av tvekar ju jag över... jag har burit med mig paprika, lök, purolök, sallad och en mängd andra grönsaker till foderplatserna... oftast ligger allt det kvar om det finns krossad havre, ensilage eller hö kvar på foderplatserna.

MEN... hö är inget dåligt foder... om det ges från tidig vinter eller i små mängder... om rådjuren vräker i sig av hö som dom kanske har saknat under en månad kommer bakterierna i vommen att få frispel... det är bakterierna (nyttobakterier) i vommen som bryter ner födan som idisslas... om bakterierna inte klarar av att bryta ner födan kommer maten passera djuren utan att djuren kan ta upp näringen i maten.

Nu avslöjar jag hur okunnig jag är, det bjuder jag på. Höbalar som T (skogsägaren) lägger ut, hämtar han från egen gård och fraktar balarna på kärror några hundra meter. Ensilage, jag antar att det på något sätt måste köpas, att det är något som är bearbetat och sedan fraktas ut till försäljning? Vem producerar produkten? Vem tjänar på affären? Hur lång är transporten? Icke "naturliga" tillsatser?
*Stintan*
CITAT (smuleborg @ 01-02-2010, 19:29) *
Nu avslöjar jag hur okunnig jag är, det bjuder jag på. Höbalar som T (skogsägaren) lägger ut, hämtar han från egen gård och fraktar balarna på kärror några hundra meter. Ensilage, jag antar att det på något sätt måste köpas, att det är något som är bearbetat och sedan fraktas ut till försäljning? Vem producerar produkten? Vem tjänar på affären? Hur lång är transporten? Icke "naturliga" tillsatser?

Bonden producerar ensilaget i silos på sin gård.
*Stintan*
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:32) *
Olle, det ovansagda låter väldigt klokt och nyttigt för rådjuren...

Men om nu vätska är ett problem för rådjuren, så innerhåller ju ensilage en del vätska .. det skulle tala FÖR ensilage... samtidigt som ensilagets andra egenskaper kanske inte gör det ... jag vacklar i min "tro" ännu .

Vad säger ni?

Som jag sa tidigare är jag inte så kunnig på detta men har kollat runt lite på nätet nu och ingenstans kan jag se annat än att ensilage går bra att ge till rådjuren. Det som står i nedanstående länk t.ex. stämmer ju väl överens med vad flera i tråden sagt
och jag hoppas att inte "Mitt i naturen" går ut med felaktiga rekommendationer.

http://figureskate2008hb.svt.se/2.107106/1...r?page1719031=1
Freyas
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 20:12) *
Som jag sa tidigare är jag inte så kunnig på detta men har kollat runt lite på nätet nu och ingenstans kan jag se annat än att ensilage går bra att ge till rådjuren. Det som står i nedanstående länk t.ex. stämmer ju väl överens med vad flera i tråden sagt
och jag hoppas att inte "Mitt i naturen" går ut med felaktiga rekommendationer.

http://figureskate2008hb.svt.se/2.107106/1...r?page1719031=1

Det var en värdefull länk - tack Stintan!
Nu vågar jag nog lägga ut lite ensilage åt gången ... visserligen har jag inte matat "i god tid" men jag hoppas på att det är "bättre sent än aldrig!"

CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 16:26) *
"Survival of the fittest" som inte Challe Darwin sa utan det var Herbert Spencer.

Du har så rätt så, Gossen Ruda. "Survival of the fittest" är faktiskt Herbert Spencers uttryck, men jag talar inte om Charles Darwin i mitt inlägg överhuvudtaget - jag talar om socialdarwinism och det du, det är något helt annat det!
dahla
socialdarwinism har ju fungerat för människan långt innan det blev ett begrepp
Freyas
CITAT (smuleborg @ 01-02-2010, 19:29) *

Hej Smuleborg .. jag tycker inte det är något fel med att avslöja sin okunnighet och fråga om saker ...
Jag har inte alla svaren även om jag nyligen läst rätt mycket om hö, ensilage och djurmatning.... men som jag förstått saken, brukar man mest använda sig av myrsyra som tillsats i ensilageberedningen för att hjälpa till att rätt sorts bakterier leder processen och myrsyra är en ekologisk produkt, alltså något helt naturligt.

CITAT (dahla @ 01-02-2010, 22:03) *
socialdarwinism har ju fungerat för människan långt innan det blev ett begrepp

Ursäkta?!???!!!

Menar du verkligen vad du säger??????!!!
Gossen Ruda
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 22:08) *
Ursäkta?!???!!!

Jag inflickar: Förmodligen, och jag får nog instämma lite. Vi är alla en produkt av utvecklingen och det har inte varit dom svagaste och sämst lottade som pekat ut kursen.
Freyas
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 22:11) *
Jag inflickar: Förmodligen, och jag får nog instämma lite. Vi är alla en produkt av utvecklingen och det har inte varit dom svagaste och sämst lottade som pekat ut kursen.

Socialdarwinismen ligger som grund för ideolgier såsom fascism och nationalsocialism i Hitlers Tyskland.

Och vem tycker du vi skall utrota härnäst????
dahla
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 22:08) *
Ursäkta?!???!!!

Självklart!
Freyas
Jag tar starkt avstånd från en dylik människosyn som i historien t.ex. skickade miljontals judar till koncentrationslägren ..
sålunda lämnar jag tråden NU
dahla
CITAT
Grundprincipen är att människans och samhällets utveckling sker genom utslagning av svaga individer; endast de bäst lämpade överlever och för sina gener vidare till kommande släktled.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdarwinism

Så fungerar naturen... jag har ALDRIG påstått att jag förespråkar socialdarwinism.
Motti
Min man säger att ensilage är bättre att mata rådjuren med eftersom hö fodrar vattentillgång för rådjuren för att kunna smälta höt och just nu har de inte tillgång till vatten då allt frusit.Ska tilläga att gubben är jägare.
Freyas
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 22:24) *
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdarwinism

Så fungerar naturen... jag har ALDRIG påstått att jag förespråkar socialdarwinism.

Tyvärr har nog okunskapen lett er, dahla och Gossen Ruda,

riktigt riktigt illa vilse

dahla
CITAT (Freyas @ 02-02-2010, 05:49) *
Tyvärr har nog okunskapen lett er, dahla och Gossen Ruda,
riktigt riktigt illa vilse

Vart vill du komma och vad menar du?
Motti
Det var en man från Viltvården på TV i går och han sa att man ska absolut inte mata Rådjur med hö utan med Ensilage och Pellets,deras magar klarar inte av höet därför att det är torrt och de har svårt att hitta vatten,de hade hittat döda rådjur här uppe på Höglandet enligt honom som dött av svält och hade magarna fulla av hö som inte magen kunnat bearbeta.
tigrella
Stämmer in med Motti man ska inte mata rådjuren med hö då det kräver enorma mängder vatten för att magen ska kunna arbeta ner detta och detta leder till att de törstar ihjäl, när allt vatten är frusit, morötter och äpplen kan inte ges som ersättning för vatten. Men helt klart som ensam föda. Ensilage ska vara bättre för dem just nu när det är svårt för dem med vätska.
smuleborg
Det kanske trots allt är ensilage och inte hö (det ser ut som hö!) som rådjuren utfodras med här. Luktar rätt mycket. När vinden ligger på känner man lukten (uppblandat med vilt?) på tomten. Jag tror/hoppas att gubbarna vet vad de gör. De är djurvänner och de ser fram mot härliga rådjursstekar.

PS/ Jag för det nog inte på tal. Jag är och kommer alltid att förbli en stadsmänniska i deras ögon. Och ett kjoltyg. /DS

dahla
Om man har utfodrat med hö redan från tidig vinter så är det inga problem alls med just hö... men en sen och för snabb utfodring med mycket hö kan innebära problem. Här på marken har vi alltid rinnande vatten från ett par källor men jag har aldrig sett djuren dricka där i alla fall och det är inga klövspår till källan heller.
ängsvädd
Jag har hört rekommendationer om något slags pellets man bör ge rådjuren. Vad dessa pellets består av har jag ingen aning om.
Motti
Att man inte ska mata med hö har med vattentillgången att göra och den är lika med noll nu,utan vatten kan de inte bearbeta höet utan svälter ändå magen är full.Kan man tillhandahålla vatten ska det väl inte vara några problem med hö.Men den här mannen rekomderade att bara mata med Ensilage och Viltpellerts,Viltpellerts ska visst Granngården ha och Spanmålshandlare.
Freyas
Är det någon som har erfarenhet av att mata rådjuren med ensilage?
De rådjur jag ger ensilage som stödföda, ratar faktiskt detta middagserbjudande! De äter inte av ensilaget!
men väl alla äpplen giggle.gif snacka om finsmakare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon