Ännu fler tips - tackar, tackar. Ska absolut besöka Löta!
Brottas just nu med färgval innan någon beställning kan ske - jag ville ju bara ha vita rosor från början, insåg sen att svagt rosa innebär mycket fler valmöjligheter och sen kom ljusgult på förslag. Allt låter lockande, det enda jag absolut inte vill är att blanda gult och ljusrosa och så är jag fundersam om det blir bra med ljusgula och vita blommor mot ett ljusljusgult hus med grå knutar och vitt spröjs? Jag är rädd att rosorna "försvinner", men å andra sidan kommer de att planteras långt ut från husväggen och själva pergolan kommer bli grå. Plus att bladverk och grenar är grönt så blommorna kontrasterar väl främst mot det och inte husväggen. Hmm...
Som vanligt får jag fina råd från dig Åsa - gulle dej - det om bladlössen är på spiken korrekt, när vi köpte huset stod det massor av halvhöga röda och rosa rabattrosor och vantrivdes inttill husväggarna, smäckfulla med bladlöss. (De står inte där längre, utom ett par undantag som försvinner i vår så fort tjälen släppt) Pergolan är nästan planerad för rosorna (och inte tvärtom), jag vill få ut dem 2-3 meter från huset, ner i leran och så vattna vattna utan hämningar för att husgrund eller panel ska bli blött och skadas och tack vare att vi byggt ut huset 90 kvm ihop med garage och carport får vi en vinkel som erbjuder ett gossigt och skýddat läge - utan att det blir instängt. Jag hoppas nu kunna vinka bladlössen hejdå och lycka till nånannanstans, det sitter dessutom ett uttag för vattenslang i slutet av pergolans ände...
"...sol, vind och vatten..." som Ted Gärestad sa, jag lägger till Upplandslera, sen blir det "...gröna berg och djupa daaal, det är mina drömmar gjorda av...
dreaming Victoria