Vic
Om två månader är det dags - vi ska bygga en pergola och längs med heeela långsidan ska det klättra vita (möjligen svagt svagt rosa) rosor gärna hela vägen upp mot taket. Detta kommer att bli en viktig del i vår trädgård, pergolan kommer att synas ordentligt och kostar en slant att ordna så det är viktigt att det blir bra!

Förutsättningarna känns lovande: lerjord, syd-sydvästläge, litet skyddat men inte instängt så det kommer att fläkta litet vind igenom från syd-sydväst (kalla nordvindar tar själva huskroppen hand om). Vi bor söder om Uppsala uppskattningsvis i zon III.
Det enda som oroar är att de buskrosor vi har precis intill huset får bladlusangrepp, (det får dock inte de vilda rosorna som står längre ut i trädgården, och denna placering är uppskattad till någonting mittemellan).

Efter en kort undersökning på internet visade det sig att det minsann inte bara var att ta nån vit klätterros och plantera, att välja rosor kräver en expertis jag inte kan skryta med så jag ber nu mina kära forummedlemmar om hjälp - vilka sorter tror ni kan passa? Jag behöver ca 14 plantor och blandar gärna. Sorter som är friska, doftar gott och remonterar uppskattas särskilt, taggar eller inte spelar ingen roll.
Vet ni var de kan köpas blir jag självfallet extra glad...

Med hopp om vägledning, erfarenheter eller helt enkelt vilka rosor som liknar de jag söker och som är era favoriter,

Victoria
Ezereht
Hmm... svårt, uppsala är lite kallt och klätterrosor är utsatta. Just vita härdiga klätterrosor känns som det inte vimlar av (som dessutom remonterar). Jag har Venusta Pendula som är vit och härdig men inte remonterar och inte doftar. Polstjärnan är vit och härdig, remonterar inte.

Om du är lite modig och vågar på zon 2-3 rosor finns det ju mer. Men då har du ingen frysmarginal direkt.

Kolla på www.rosenposten.dk under rosenöversikt och "slyngrosor".
Splendens ser jag är ganska fin..

http://www.floralinnea.se har också så man kan kolla per rosgrupp. Kanske finns någon vit austinros som klättrar?
Thé
Purity kanske kan vara något? Om ljusrosa går bra kan du ta en titt på New Dawn.

Mme Alfred Carrière har växt bra här, men det är möjligt att den är för känslig. Här hos mig får den dessutom massor av löss.

Åh, just det, kolla på Ilse Krohn Superior!
Kajsa
Du bor lite kallare än mig så jag tror man ska välja en zon 5 ros för att vara säker på att den inte fryser ner för ofta. Finns inte många att välja på i vitt, zon 3 rosor kommer bli en ständig besvikelse.

White New Dawn, klarar zon 5 och blommar hela sommaren, doftar ! Googla för bilder. Titta också på
www.rosenposten.dk under " slyngroser "

Irma, Balsgårdsros, rosa men tuff/rotäkta svensk ros, doftar, zon 5 och blir ca 2,5 m.
Har aldrig frusit en cm här, men är kanske mer rosa än du tänkt dig.

New Dawn, den vanliga är ljust, silveraktigt rosa, klarar zon 5, doftar, blommar hela sommaren.

Ilse Krohn Superior blir ingen klätterros här, växer dåligt, för kallt, zon 3 ros.
flouee
New Dawn och Awakening kanske? Dessa har jag precis köpt efter idogt sökande efter trevliga klätterrosor. Kanske blanda i några Constance Spry också, om det inte blir för kallt?
Kajsa
Jo, Constance Spry är riktigt tuff har aldrig frusit något här, men blommar bara en ggn. Blir ca 3 m och doftar mycket starkt/Austinros, zon 4 - 5.

Constance Spry, men ev starkare färg än du tänkt ?
Erika i Sandviken
[attachment=46683:Climbing_Iceberg.JPG]

[attachment=46684:2009_071...45572479.jpg]

Climbing Iceberg/Schneewitchen funkar kanon här hos mig i zon 4,den blommar i princip tills frosten tar den.
octachoron
Trädgår'n i Söderfors har också listor med klätterrosor uppdelade efter färg:
Vita klätterrosor
Rosa klätterrosor

Vic
Oj så många förslag - tack!
Det låter verkligen som om New Dawn kan vara någonting att satsa på men det kan nog vara värt att även prova andra. Vi bor ju som sagt en mil söder om Uppsala mot Mälaren (ja, den del som sträcker sig upp mpt Uppsala) och jag har fått för mig att trädgårdsklimatet i vår trakt är gynnsamt. Fast efter denna vintern vågar jag nog inte sticka ut hakan direkt...

Det låter som om jag för att vara säker att de kommer trivas och överleva kanske måste prioritera avseende remontering, doft och så. Det blir en helg med mycket funderande,

tack igen för tipsen!

thanks.gif
Victoria
Mimika
Låter som en kul uppgift du har! Om jag vore dig skulle jag blanda remonterande och engångsblommande, storblommiga och klasblommande små, även titta på ljusgula och kanske nån vit klematis (t.ex clematis atragene Albina plena som är tidig).
De taggiga på sitt håll, de sparsamt taggiga där man behöver röra sig etc. etc. Sätta de mer härdiga på de mest utsatta platserna (typ hörn där det blåser mer), låta dem skydda varandra. Eller samplantera klematis med någon buskros som du gärna vill ha.. ja, det var ju ingen hjälp med sorter..men lycka till!
Vic
Vilken bra idé att blanda klematis! Nu börjar jag dessutom vackla i mitt färgval, kanske svagt gula skulle vara en idé, huset är ljusgult med grå knutar och vitt spröjs.

Jag tänkte blanda litet som du föreslog eftersom jag behöver minst 14 plantor, då blir ju inte önskan om remontering lika viktig om det går att välja sorter som inte blommar samtidigt allihop.
En fundering om klematisen bara, trivs de ihop med rosor, jag tänker framförallt vilken typ av jord de önskar? Har ingen klematis ännu och vet bara att rötter och basen inte vill ha direkt sol,men det kan jag ordna?

Victoria
Kajsa
Rosor och klematis gillar samma matiga jord, rosor och klematis är väl underbart ihop.
Jag köper rosjord till mina klematis.

Titta i mitt album/Klematis där hittar du många. Även där ska man klura först, kanske välja viticella/Italienska klematis som passar utmärkt med rosor, sorter som är robusta och klipps ner sen höst, dom blommar från juli mot hösten.
Eva i Höga
Finns en ros - Aksel Olsen - som blommar fint och växer bra, om nu den går bra i din zon, jag är lite osäker.
octachoron
En honugsros som man vet är härdig är ju
Hybrida

Aksel Olsen är ju också en honungsros, dock ganska nyintroducerad, så härdigheten på den är inte riktigt klarlagd än.

Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller bladlöss är det inte sorten som styr hur mycket angrepp de får utan hur man odlar. Rosor som står öppet, luftigt + inte lider brist på vatten brukar klara sig bättre än plantor som planteras nära husväggar och liknande eftersom det ofta är för vindstilla, nära hus är det bra dränering = för torrt för rosor, man kan behöva vräka på vatten från det att tjälen släpper på våren.
gulmåra
Du har fått tips på många fina rosor. smile.gif De klätterrosor jag har är inte remonterande utan blommar under juli. Jag har därför nästan alltid en viticella klematis planterad som sällskap. Vi. klematis blommar från juli och fram till runt september.
Jag tipsar om två släktingar till Ezerehts Venusta Pendula.
Först den jag har själv, Ruga, som är vit med röda knoppar. Växer med rankande grenar på runt 5 m. Blommar en gång. Ska klara zon 4 - 5.
[attachment=46715:Ruga_1b__Large_.jpg]
[attachment=46716:Ruga_11__Large_.jpg]

Den andra är Splendens som doftar starkt. Har lite mer klockformade, halvfyllda vita blommor med lite rosa kant. Liknande växtsätt som Ruga men är lite klenare, zon 3 - 4. En ros jag önskat mig länge!

Sedan finns det en multifloraros med en speciell färg, violettgrå. Veilchenblau som har runt 4 meter rankande grenar. Är den klenaste av de tre, max zon 4. I ärlighetens namn fungerar den ibland endast som buskros. Här i zon 3 har jag ändå sett den växa över en vedbod. Så det verkar vara väldigt olika.

Ett ställe till att besöka om du/ni vill åka och botanisera bland massor av rosor och en hel del klematis är http://www.lota.se/

Ligger i Ärla/Eskilstuna.

Vic
Ännu fler tips - tackar, tackar. Ska absolut besöka Löta!

Brottas just nu med färgval innan någon beställning kan ske - jag ville ju bara ha vita rosor från början, insåg sen att svagt rosa innebär mycket fler valmöjligheter och sen kom ljusgult på förslag. Allt låter lockande, det enda jag absolut inte vill är att blanda gult och ljusrosa och så är jag fundersam om det blir bra med ljusgula och vita blommor mot ett ljusljusgult hus med grå knutar och vitt spröjs? Jag är rädd att rosorna "försvinner", men å andra sidan kommer de att planteras långt ut från husväggen och själva pergolan kommer bli grå. Plus att bladverk och grenar är grönt så blommorna kontrasterar väl främst mot det och inte husväggen. Hmm...

Som vanligt får jag fina råd från dig Åsa - gulle dej - det om bladlössen är på spiken korrekt, när vi köpte huset stod det massor av halvhöga röda och rosa rabattrosor och vantrivdes inttill husväggarna, smäckfulla med bladlöss. (De står inte där längre, utom ett par undantag som försvinner i vår så fort tjälen släppt) Pergolan är nästan planerad för rosorna (och inte tvärtom), jag vill få ut dem 2-3 meter från huset, ner i leran och så vattna vattna utan hämningar för att husgrund eller panel ska bli blött och skadas och tack vare att vi byggt ut huset 90 kvm ihop med garage och carport får vi en vinkel som erbjuder ett gossigt och skýddat läge - utan att det blir instängt. Jag hoppas nu kunna vinka bladlössen hejdå och lycka till nånannanstans, det sitter dessutom ett uttag för vattenslang i slutet av pergolans ände... devil.gif

"...sol, vind och vatten..." som Ted Gärestad sa, jag lägger till Upplandslera, sen blir det "...gröna berg och djupa daaal, det är mina drömmar gjorda av...

dreaming Victoria
Ezereht
Låter underbart i alla fall biggrin.gif Jag har rosor ganska nära husväggen, men jag vet inte, kan en betongplatta skadas?
EKLO
En fråga i sammanhanget - lite OT, men inte så mkt?: Kan exempelvis en New Dawn fås att slingra sig upp längs en sluttning i kanske 40-graders vinkel, istället för "rakt upp". Kanske kan man haka fast grenarna längs marken med tältpinnar eller nåt sånt? Erfarenheter någon?
Ezereht
En ren gissning så skulle nog en rambler vara finare i en sådan situation EKLO.
EKLO
CITAT (Ezereht @ 02-02-2010, 11:56) *
En ren gissning så skulle nog en rambler vara finare i en sådan situation EKLO.

Oj, se där - ett helt nytt ord. Vad är en rambler tro?
Ezereht
Jag vet inte hur jag ska säga, men dom har veka grenar och växer dom utan stöd vill dom lägga sig som en driva över marken. Jag tror inte de har ett svenskt ord, utan petas bara in i klätterrosor. Jag tänker på kaskad, eller vattenfall wink.gif

Länkar dags fina hemsida, jag tror inte han har något emot det, den finns länkat i några andra trådar någonstans också. Han har flera jättefina ramblers.
Dag's hemsida
lollinona
Hej!

Jag undrar hur det har gått för dig och hur det blev? Har nämligen också planer på New Dawn och Clematis till vår pergola över altanen. Hur pass hårt växer dessa? Är lite orolig för växter som kan skada hus, panel och tak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon