Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har någon haft värme i växthuset denna kalla vinter?
          Digger
          Inlägg 31-01-2010, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Finns det någon som haft lite värme på inne i växthuset denna smällkalla vinter? Själv hoppade jag över det i år, växterna trivdes aldrig bra förra säsongen. Finns någon rapport över strömförbrukningen? Vore intressant att få veta.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          tinnak
          Inlägg 01-02-2010, 19:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 10 613

Japp, jag är så galen så jag har värme på i växthuset. Har byggt ett litet rum av två vädringsställ som jag höjt benen på och lagt ribbor ovanpå, där har jag hängt upp en lysrörsarmatur. Sen har jag bubblat in härligheten. Det är nog knappt 4 kvm, och 2 m högt. 2 lager bubbelplast runtomkring och 3 lager ovanpå. Har en värmefläkt med termostaten inställd på 7 grader.
          Ända sedan jag satte igång den i slutet av oktober tills nu har den dragit ca 600 kwh. Och det har varit flera omgångar med ner till 20 minus. Här är zon 3-4.
          Det hade varit billigare att ha växterna i garaget. Fast inte lika roligt. Det är ju min första vinter med växthus och allt måste ju prövas. Och det är ett vanligt glasväxthus, ingen isolerplast.

Redigerat av tinnak: 01-02-2010, 19:19

Citera
          Digger
          Inlägg 01-02-2010, 21:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

CITAT (tinnak @ 01-02-2010, 19:17) *
          Ända sedan jag satte igång den i slutet av oktober tills nu har den dragit ca 600 kwh. Och det har varit flera omgångar med ner till 20 minus. Här är zon 3-4.

Oj, fantastiskt! Förra året hade jag fyra-fem grader och då drog det 2000kWh men då hade jag bara enkelbubbel på väggar och tak. Kanske är trisslager i tak och dubbelt i väggarna lösningen?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 09:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon