Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har man för ansvar egentligen?, Egen tomt/grannens tomt
          Ti bee
          Inlägg 05-07-2004, 15:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Hmm...fick just ett besök från en dam som bor granne med vårt firmahus, dvs där vi arbetar. Vi tog över huset, ett totalt renoveringsobjekt, för ca 1 år sedan och försöker jobba på så gott vi bara kan. Större vattenskador, en förfallen och igenvuxen trädgård och generellt sett en fastighet med ofantliga behov.
          Så jobbar vi då på....på knäna ibland, med småbarn och ett till på väg....
          Så långt så väl, vi vill ju ställa iordning det huset, men får ta allt bit för bit.

Så fick jag då ett besök nyss, av en granndam som ansåg att vi inte skötte tomten. En tomt som har varit vanskött i många många herrans år. Vi har fått lyfta bort rostig oljetank, klippa ned stora björnbärssnår för att över huvud taget komma in i trädgården från början.
          Hmm...enligt damen så har trädgården visst blivit skött, fast hon mindes inte när.....
          Lite anklagande var det allt! Och ingen direkt förståelse över att jag jobbar på så gott jag kan, men har småbarn och mer akuta åtgärder som måste vidtas. Husets tak har stora hål, t ex.

Jaja, min fråga är väl - hur stort är mitt ansvar egentligen? HOn ville att jag skulle rensa bort en massa buskar på min sida tomten och fälla en del mindre träd. Allt detta måste ha funnits där väldigt länge, fast inte nligt henne då....
          Naturligtvis så vill jag ha goda grannrelationer! Men hennes attityd kändes väldigt sträv, krävande och anklagande.
          Så jag bara undrar vilka saker som verkligen faller på mig? Hur mycket måste jag hålla efter bland buskarna som gränsar till hennes tomt?
          Jag gillade inte den anklagande tonen. Hon måste ju ha sett att vi jobbar på, med nya staket och grindar, delvis nytt tak, att vi rensat upp så att man kan komma in och att vi renoverar hela huset invändigt...varför så tråkig ton...inte bästa sättet att få saker gjorda på när det gäller mig i alla fall, man kommer bra mkt längre med vänlighet.

Så, visst, jag ska rensa, det har jag tänkt (får väl hyra in ngn, för jag själv är höggravid och min man jobbar för fullt innan nästa barn kommer), men hur stora krav kan man rimligen ställa?

Ibland känns det som om vi tagit över ett "irritationsmoment". Grannar har irriterat sig över dittan eller dattan eftersom hus+trädgård varit så vanskötta, så stiger vi in och alla bara bombar oss med åsikter och problem som måste lösas.
          Vad är mina skyldigheter? (och rättigheter?)

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bettson
          Inlägg 05-07-2004, 21:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

En illa skött tomt i många år kan reta grannar ganska rejält. De har inte kommit någonstans med förra ägaren.

Så kommer det ett nytt par och flyttar in. Och plötsligt ser de en möjlighet att få nya ägaren att åtgärda var de retar sig på. Tar man i lite så kan man säkert sätta dom på plats också, så att man verkligen får som man vill när man väntat så länge.

Sedan tänker de inte vidare långt, för alla grannar från olika håll kommer med krav samtidigt. Att det tar tid att reda upp en trädgård finns inte i tankevärlden.Att man inte kan föryngra hur mycket som helt hur fort som helst har de ingen aning om.
          Och framförallt tänker de inte där de sitter i sina färdigrenoverade hus att man har annat att göra inuti huset. De kan absolut inte tänka på att man hellre prioriterar ett badrum om man inget har, istället för att måla staketet eller klippa häcken.

Ungefär så hade vi det det vi flyttade till vårt hus för fyra år sedan. Visst blev man tvärförbannad. Men...

Jag svarade artigt hela tiden att jag håller fullkomligt med dig (visar att jag lyssnar). Detta ser inte bra ut och vi kommer att åtgärda det hela(respekterar din åsikt). Men jag kan inte lova när, eftersom det inte står högst upp på prioriteringslistan(visar min självständighet och att de bör respektera mina gränser). VI har annat som tex att vi måste ordna tvättstuga och badrum. Det är skönt att både kunna duscha och ha rena kläder på sig. Tyvärr, detta får vänta.

Visst var det sura miner något år men idag är allt annorlunda. Alla har bara gott att säga. Trädgården har avsevärts förbättrats även om den är ganska ordinär.

Huset är bara halvrenoverat men ingen kan säga annat än att vi verkligen sliter. Grannarnan har kommit på att den mest fullkomliga verktygarsenal man kan tänka sig finns hos oss, det är bara att låna.

Hästskit till trädgården brukar de som vill få. Likaså ordnar vi sand för de som vill ha. Vi kör fyra hästtransporter fulla varje år från tomten för att röja upp. De flesta har slängt med någon gren eller ganska många i borttranporten. VI har brutit stubbar hos grannarna när vi ändå haft maskiner hemma till vårt eget. Vi har delat med oss av trädgårdslandets överflöd när persilja antagit jätteformat och vi själva inte vill frysa in mera.

Nog har vi blivit irriterade ibland när grannarna som har tid att bada,spela golf, festa, åka motorcykel och ta semester bett om hjälp. Men inte en min har vi visat. VI har tvärtom hejat glatt även när vi mötts av sura miner.

Nu börjar det betala sig. En granne hjälpte oss att köpa bil till kanonpris.
          VI tror han förväntar sig att vi skall ta bort hans gran på tomten snart.
          En annan grannen hjälpte oss att sälja plåtfasaden på huset. Det blev en skaplig slant. En granne hjälpte mig att laga grabbens moped. Både wiskey och vinpavor hittar konstigt nog till vår trappa utan att vi burit hem dom.

Det har varit ganska stor osämja i kvarteren runt oss. Det finns pedanter och det finns andra som vill ha en lite mera avslappnad attityd till sin trädgård.
          Alla försökte i början få oss att välja sida. Vi vägrade. Vårt svar var envist att var och en sköter sitt som den vill. Så länge som det inte spinger råttor i trädgården och runt husen ( det anser vi är en sanitär olägenhet) så får var och en göra som den vill.

Jag skrattar bara gott när grannungarna bygger sina kojor i döda äppelträd. Bra att de har något att göra. De bygger ju inte i våra träd.

En annan granne har fyra bilar, snyggt och prydligt gömda i trädgården bakom buskar. Det stör många men inte mig. Han gör som han vill.

En annan granne sköter sin trädgård pedantiskt. De vill ha stora insynsskydd för att de störs av vårt trädgårdsland ( som är ovanligt prydligt men inte platsar hos en pedant). Då får de väl bygga insynsskydd. Det stör inte mig.

Vi brukar säga när det blir lite diskussion att har man inget gott att säga om sin grannar så är det bättre att man håller tyst. Sedan brukar vi i samma andetag berömma något hos grannen innan han/ hon hinner svara. Då har man målat in dom i ett hörn ganska rejält så det blir svårt för dom att kritisera oss.

Du kommer att klara grannsämjan fint Ti bee. Stå rak för din åsikt oavsett vad grannarna säger. Det tar tid att bli accepterad i äldre kvarter.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Ti bee   Vad har man för ansvar egentligen?   05-07-2004, 15:40
          Irganox   Gnälliga tanter är det värsta jag vet. Speciellt i...   05-07-2004, 15:45
          Fenja   Jag kan inte svara dig, men kolla på nätet på Vi i...   05-07-2004, 15:48
          azofia   Har lite svårt att tro att hon skulle ha något ber...   05-07-2004, 15:55
          HåkanH   Hej Ta en titt på följande länk... Vi i villa ...   05-07-2004, 17:01
          Ralf   Hmm trodde vi skrivit om detta tidigare men hittar...   05-07-2004, 17:26
          Inga från Närke   Hej Om grenar m.m. hänger in över grannes tomt så ...   05-07-2004, 17:49
          Ti bee   Det finns alltså inget (!!) skräp i den tr...   05-07-2004, 18:31
          Copycat   Hejsan Ti Bee, Jag tror att dina träd skymmer sole...   05-07-2004, 18:42
          maudan   Kan ha varit en kopp fi...   05-07-2004, 18:48
          Ti bee   Tänkte ta mig dit nu så får vi väl se.... :rolleye...   05-07-2004, 18:52
          Betty   Hon kanske är nyfiken på vad ni är för ena och vad...   05-07-2004, 18:53
          Annelie   Är din tomt friköpt? Alltså äger du den själva? I ...   05-07-2004, 20:06
          Ti bee   Så har vi pratat lite till. Det som börjar illa b...   05-07-2004, 20:49
          maudan   Bra jobbat Tibee...tror...   05-07-2004, 20:55
          Inga från Närke   Hej Vad bra att det verkar lösa sig. Jag kan först...   05-07-2004, 20:57
          Fisan   Jag tänkte säga nåt surt när jag läste Ditt första...   05-07-2004, 21:06
          Inga från Närke   Hej Fisan Vad hakade du upp dig på då? Jag tyckte...   05-07-2004, 21:14
          Fisan   Förlåt!! Jag skulle citerat. Jag menade Ti...   05-07-2004, 21:18
          Inga från Närke   Du är förlåten. :)   05-07-2004, 21:22
          Ti bee   Tack Bettson och ni allihopa! Jo, det ska nog ...   05-07-2004, 22:31
          anncharlotte   Det var kul att läsa detta, har aldrig blivit drab...   05-07-2004, 22:56
          Ewa L   Tycker du var duktig Ti bee som klarade att hålla ...   06-07-2004, 06:38
          Sommartorparn   En bra strategi i sådana lägen är att man vänligt ...   06-07-2004, 08:08
          Airamya   Grattis Ti bee, det där skötte du snyggt! Jag ...   06-07-2004, 08:41
          Hannele   Hon passar på... Det är er sak att bestämma, vad ...   06-07-2004, 08:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon