CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-02-2010, 09:16)

Vem säger att man klär sig i säck och tagelskjorta bara för att man väljer bort onödigt lyx????
Trist är för mig en människa som tror att han/hon är bättre bara för att den köper en dyr kavaj (som du ju ofta framhäver att du gör, så ofta att man nästan undrar om du har något mera på dig än en kavaj? )
För mig är avgörande hur än människa är, inte kläderna. Du tycks glömma det......
Elisabeth
Självklart är det avgörande hur en människa är, men jag förstår ändå om Flaxxs vill köpa en dyr kavaj.
Modet svänger ju rätt snabbt och även om man inte är nån modenörd vill man kanske köpa nytt. Blusar, toppar och skjortor märks ju modesvängningarna mest på. En kavaj däremot kan man ofta ha i många år utan att den går ur modet.
Jag brukar därför säga att jag gärna lägger en slant på sånt som håller sig i tiden, typ kostymer, jeans och jackor, medan jag köper blusar och toppar billigt, gärna på rea, eftersom det är större omsättning på dem i garderoben.
I mitt förra jobb växlade jag mest mellan två kostymer, då det iofs inte var kostymtvång men ändå krävdes en viss stil. Det var bekvämt och man kände sig välklädd. Det var självklart för mig att köpa bättre kvalitet för att de skulle kunna klara ett så frekvent användande.
Jag tror att vi i den här tråden får skilja mellan inköp som görs enbart för att imponera inför andra (dååligt?) och de inköp man gör för sin egen skull (helt ok?).
Hur man prioriterar måste väl ändå vara upp till var och en att avgöra utifrån inkomst och livsvillkor? Det härliga är ju att vi alla är olika....