Vansinniga frököp har visat sig skall gro inom 15 till 24 månader. Praktbetonikerna som jag sådde för tredje året i rad visade sig till slut vara det jäkla ogräs i brättena som jag plockade bort. Hav tröst och när det börjar bli rönnbär och björkhängen på dina groddar då är det fel grejor. Antingen har vinden blåst dit frön eller också har lilla pippi skitit prick i din sålåda. Hav tröst. Det kan ta upp till någon månad eller ett år innan du få en grodd. Men under jorden händer det saker som du inte ser. Min grundregel är, efter tio års trial and error, att kommer det inte upp något så är jag extra noga med att hålla jorden fuktig och pysslar om tomma brätten upp till två år. Att det sedan kommer upp en Salix spelar ingen roll.
Pyssla, vattna lagom och "GLO" upp sådderna. Läs över dem och dröm om sagolika blommor, buskar och träd. Här i Jämtland tar det exakt 14 dagar från sådd tills du kan känna ett killande i handen om du stryker den över en nysådd gräsmatta.
Plocka upp luppen och beskåda det hårtunna lilla livet som du sedan svär över när du klipper gräsmattan. Gör fler rabatter! Gräsmattorna hos oss heter grönområden. Då är det inte 100 % noga med maskrosor, daggkåpor och revsmörblommor. Däremot är vitklöver* och styvmorsviol* välkomna.
*Lyckas inte få in bilder här men kolla i Allt om trädgårds forum i mina fotoalbum. Dessutom kan man ju säga hej till helikoptern! (Genom att klippa 8 meter höga bokstäver på lägdan

).
Imin
blogg läser du om livet i Överböle.
Redigerat av Överbölingen: 05-02-2010, 01:18