Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Första gången jag sår perenner - behöver hjälp
          Märta-Linnéa
          Inlägg 03-02-2010, 19:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 9 649

Hej,

för första gången någonsin har jag beställt - och fått - perennfröer från STA. Men det är ju en hel vetenskap att så dem. g.gif Jag har hittat en del såråd på nätet men vissa är motsägelsefulla. Här utanför yr snön. Ska man verkligen gräva ner krukorna i snön? Det verkar lite väl brutalt. Och ska alla ut i kylan? confused.gif

Kan ni hjälpa mig? Hur gör man med:

Aquilegia (akleja); flera olika sorter, bl.a. Aquilegia vulgaris; Aquilegia atrata; Aquilegia cultorum; Aquilegia ecalcarta
          Helleborus x hybridus (julros) - i vissa såråd står det att de ska sås varmt; i andra att de ska sås utomhus.
          Malva sylvestris (rödmalva)
          Lavatera thuringiaca (gråmalva)
          Lilium martagon (krollilja)
          Delphinium (riddarsporre)
          Viola jooi (viol)
          Actaea pachypoda (trolldruva)
          Glaucidium palmatum (lunddocka)
          Helenium (solbrud)

Hoppas att ni kan hjälpa en nybörjare. Jag ångrar nästan att jag beställde fröerna men jag måste ju försöka i alla fall.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Märta-Linnéa
          Inlägg 04-02-2010, 13:21
          Länk hit: #2

Medlem

Tusen tack för alla svar! blomma.gif.

Det låter ju som om det enklaste sättet är att ställa ut dem i snön och skotta över. Tur att det för en gångs skull är snö i Skåne...

Lunddocka läste jag kunde bli svårt men jag ville gärna försöka. Trist att det är så svårt att så julrosor. Fröna ser ganska torra ut men jag försöker ändå. Man vet ju aldrig... Jag har ju inte jättelångt till Kivik [url="http://www.edafos.se/tradgard/visning/julrosfestival.asp"] annars, så jag får väl försöka ta mig dit och köpa några plantor.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 04-02-2010, 20:25
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Märta-Linnéa @ 04-02-2010, 13:21) *
          Lunddocka läste jag kunde bli svårt men jag ville gärna försöka.

Klart du ska försöka. Jag sådde lunddockefrön som ett av mina allra första perennsåddsförsök (måste vara 15år sen i allafall) och jag hade ingen aning om att den var knepig. Fröerna kom (5st) från Impecta och jag antar att jag bara sådde dem i en kruka ute och väntade. 3 frön grodde faktiskt efter ett år eller så. Men sen dukade två av plantorna under, jag misstänker starkt att det var sönernas bollspelande som bidrog (typ hämta bollar i rabatterna)
          Efter några år blommade denna planta i allafall, och visade sig dessutom vara av den vitblommande varianten smile.gif En riktig favorit är den.
          Den är lite speciell när den gror. Först kommer det bara ett par hjärtblad, och sen vissnar de bort långt innan sommaren är över så att man tror att de dött. Men nästa år kommer de igen och nu med sitt första riktiga blad. De växer långsamt.

Citera
          Märta-Linnéa
          Inlägg 05-02-2010, 13:24
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 04-02-2010, 20:25) *
          Den är lite speciell när den gror. Först kommer det bara ett par hjärtblad, och sen vissnar de bort långt innan sommaren är över så att man tror att de dött. Men nästa år kommer de igen och nu med sitt första riktiga blad. De växer långsamt.

Sådan information är ju nästan viktigare än hur man sår! Jag har förstått att man måste beväpna sig med en hel del tålamod när man ger sig på att så perenner - det är inte min starkaste gren. blush.gif Om något liknande händer med mina sådder ska jag alltså inte kasta bort dem - det hade jag nog gjort om jag inte läst detta.

Alla sådder är nu nedgrävda i snön, men jag får nog flytta dem - ser att solen letar sig in i just det hörnet av trädgården...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 06:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon