Krasse är ju väldigt fint, och väller ju väldeliga över kanterna, särskilt på sensommaren när de vuxit till sig. Lättskötta, finns i alla tänkbara färger (nä, men allt från ljusaste gult till mörkaste rött. Brandgula verkar de flesta bli mest glada av).
Sommarmalva kan bli väldigt kraftig, finns nog flera sorter. Jag har haft en vit som blev väldigt stilig, syns på långt håll i kvällningen, men jag tror inte de luktar nåt. Lättskött, men vill nog ha lite mer vatten än krasse.
Luktärter är ju alldeles ljuvligt, och den doften är ju den allra bästa (tycker jag), men antingen får man ha stör (150 cm växte) eller också köpa de mindre varianter som finns (inte prövat dem själv). Luktärter är en smula mer krävande med jorden än de andra, men doften...!
Ja, det finns ju en massa. Mexikansk tagetes är fin (gula blommor på 30-cm "buske" doftar (och kan användas som) fransk dragon. (Både den och luktärterna brukar jag själv förgro för att få kraftigare plantor och tidigare blom).
I våras kom det ut en bok som heter "Sommarblommor hela säsongen". Kolla i den roligt och massor av andra tips än mina.
|