Oh, jag måste få berätta om mina dahliaerfarenheter! Jag impulsköpte några knölar på Lidl för 14 kronor, bara för det låga priset. Tänkte att de får blomma i år och sen frysa bort. Jag är dålig på att gräva upp...
De växte och blommade och jag blev helt förälskad! Wow, vilka tacksamma blommor, från den lilla skrumpna saknen kommer mängder av fantastiska blommor!
Jag grävde självklart upp dem på hösten när frosten gjort en "slemhög" av all blast. Lade dem på en tidning under huset som har krypgrund. Där är svalt, frostfritt. De kan ligga i ett garage eller på vinden också, få inte frysa bara. I kylskåpet kanske det också går, om man inte har annan plats.
Sen planterade jag dem i stora krukor som stod på altanen. De blommar på sensommaren ända till frosten tar dem. Och de bara blommar och blommar! Jag kan inte tänka mig att vara utan dahlior nu, men ska passa mig för att samla på mig för många, jag vill inte ledsna på det lilla pysslet med att ta in dem över vintern. När det är dags så klipper jag bort "blasten" och vänder krukan upp och ned. Tar fram knölen (som är skör och lätt bryts) ur jorden och lägger den på en tidning några dagar för att torka till. Sen lägger jag dem i krypgrunden till nästa vår.
Jag skulle betala ett par hundra utan att blinka, nu när jag vet vad man får. Men då skulle jag välja noga och ta de finaste. Jag gillar de som kallas kaktusdahlia. Växten blev drygt en meter hög och full med blommor, SÅ vacker! De blommar på sensommaren och blomningen styrs av dagsljuslängden. Först trodde jag att de skulle hinna blomma tidigare på sommaren om jag bara planterade dem tidigare på våren, men så är det inte. Jag bor i Stockholm och eftersom det var en sån varm höst så blommade de praktfullt ända till vintern kom, men kommer inte ihåg vilket datum jag klippte ned dem. Jag har bilder tagna 17 oktober när den fortfarande är full med fina blommor!
Jag säger bara:KÖP!