Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Klimathotet är en teori. Ingen kan säga om den stämmer eller inte. Man kan dock säga att modellerna stämmer inte alltid med historiska data. Koldioxiden sänker dock bevisligen pH i havet. Det kan medföra vissa risker.
Mitt hus har aldrig brunnit. Om jag gör en riskanalys med utgångspunkt från de data jag har så bör jag säga upp brandförsäkringen. Trots detta så har jag en brandförsäkring. Man kan resonera på samma sätt när det gäller växthusgaser. Det är bra att det blivit varmare. Det minskar risken för ny istid det närmaste årtusendet men är det värt risken att en del klimatforskare har rätt när det gäller en kraftig global temperaturstegring. Det är kanske säkrast att investera i tekniker som minskar utsläppen. Vi kan använda befintlig teknik för att helt ta bort Sveriges koldioxidutsläpp. Den rödgröna röran har tyvärr en annan uppfattning då de vidtagit diverse åtgärder för att öka utsläppen.
Jag får dock göra Herkules lite besviken. Hans kolkraftverk måste ersättas med ett kärnkraftverk. Bilen kan han få fortsätta att köra. Tyvärr måste han använda biobränsle eller bygga om den till eldrift. Det är också möjligt att vi får låta bli att bygga fler järnvägar och minska betonganvändningen. MVH Jan Lindgren