CITAT (tudi @ 08-02-2010, 00:25)

jag vet att jag har haft problem med små vita kryp i min stora chili, krypen har bara funnits i jorden och har aldrig rört bladen på den.
Dom har kommit upp när jag har vattnat den rejält. men dom har aldrig skadat plantan/bladen. någon som vet vad det kan vara? dom ser ut som små vita löss, och så verkar dom snälla.
dock har ja inte sett dessa i mina nya plantor.
jag får helt enkelt ta och byta jord, skölja av mina små plantor och bombardera mitt lilla växtrum med nå giftigt

det i jorden kan vara sorgmyggor, larverna äter på frösådders rötter vilket inte är bra. de vuxna djuren flyger och är svarta (väldigt små djur och korta i kroppen). det du kan göra är att antingen vattna ut nåt medel i jorden eller ta död på dom vuxna djuren. man kan också köpa nematoder som utrotar larverna i jorden. finns speciella för det ändamålet och finns att beställa på nätet. att byta jord hjälper, sorgmyggor trivs i fuktig jord. ibland kan det hjälpa att man lägegr leca eller grus på jordytan då får de vuxna djuren svårare att lägga ägg i jorden. de sprider sig snabbt till alla växter.
är du säker på att du inte har trips ? de är smala små avlånga flygande insekter svarta/bruna till färgen som suger ut växtsaft ur bladen, efter sig lämnar dom vissna/bruna/gula/vita områden på bladen man kan ibland också hitta svarta prickar på stjälkar och blad. jag tycker det ser ut som trips skador. även dessa sprider sig snabbt då de flyger.