Vad kul med lite ideer
Slänten är inte så brant att jag kommer behöva terassera, utan det är bara längst ner i slänten mot åkern som det blir som brantast, ca sista 8 metrarna och det har jag inte tänkt göra något åt, kanske göra en blomsteräng.
Men jag har gjort så nu att jag också tänkt ut lite saker som jag vill ha:
-en liten stentrappa någonstans där det är som mest brant. Kom på att jag har en hel massa tunga stora stenblock som är ca 20x40x80cm långa som borde bli bra som trappsteg och så får jag användning av dem.
-en liten sittplats som ska ha mkt buskar runt om sig på något sätt fast ändå vara synlig, och gärna lite högre buskar som blir upp till två meter.
-grönsaksland, fast det tror jag att jag ska ha på baksidan huset där jag har ytterligare 3000m2 trädgård
-perenner, som lavendel stäppsalvia o något annat som passar med det och som går i färgerna rosa, lila, vitt.
-lite större rosor.
-blåbärsris/lingonris i ett hörn under tallarna.
Men vilka fina högre buskar och lite högre rosor finns det som passar bra ihop? Är rhododendron lättskötta buskar eller inte? För det finns ju så många fina.
Och perenner som passar bra ihop med lavendel och stäppsalvia? Vill som sagt gå i rosa, vita och lila toner på blommorna.
Hur gör man en blomsteräng? Måste jag först vända runt all jord där och bara vända ner frön, eller?
Vilka blommor/perenner passar bra att ha till en blomsteräng? Ser gärna att de kanske är lite gula och rosa.
Alla tips är välkomna!