CITAT (Bassam @ 09-02-2010, 17:01)

Hej
Ni pratar som att finns bara en sort OLIVTRÄD i värden , men varje dag kommer flera sorter som passar olika klimaten, Vem kan tror i Sverge förut Att vi kan odla oliv bananer och flera medel havet sorter i SVERIGE trädgård , man ska inte fasta på gamla informationen .
H: Bassam
jag har inte pratat som att det bara finns ett olivträd, jag pratar om trådskaparens olivträd. en viss skillnad.
det finns namnsorter på olivträd som är härdigare (neråt -18c -20c).
det finns mängder med folk i sverige som odlar härdiga bananer (musa basjoo) och olivträd och andra ''medelhavs''växter. jag själv har odlat olivträd på friland sedan 2004 (denna vinter har dock samtliga frusit ihjäl). en varm sommar fick jag också en olivskörd (om än väldigt dålig). jag har också odlat bananer på friland även om dom inte lever nu av att dom ''utgick'' av en hård vinter.
jag har odlat flera olika palmer på friland likaså passiflora, rosmarin,citrus, myrten, nerium, lager, fikon och andra ''exotiskaväxter'' en del lever kvar andra har dött av för kall vinter.
jag har som sagt testat en del och odlat, för olivträd på friland krävs absolut det bästa varmaste och skyddaste läget man kan hitta och då endast i zon 0-1(2) i väldränerad torr vinterjord. och ges skydd när det går under -10c -15c. i övriga sverige eller om man inte vill ha den på friland så tas den in efter några frostnätter och övervintras inne i en temp på 0c +10c och ljust. övervintras det i rusmtemp eller är över +10c ges det extraljus och lite mer fukt i jorden än i kalltemp.