Blir många frågor när man aldrig anlagt en hel trädgård typ förut, så man inte riktigt vet hur man ska tänka

Men grönsakslandet kommer inte hamna i skuggan, jag har ännu större yta gräsmatta på baksidan av huset så det ska nog gå hur bra som helst. Annars så funderar jag på att placera det i samma slänt, fast på andra sidan vägen. Men det blir mkt jobb då det bar är sly där just nu, så jag måste röja och jämna ut hela den sidan isf.
Men tack för alla svar! Jag har börjat tänka lite annars nu, som att göra olika rum och tänkta på vad jag vill ha med, så jag har börjat få lite ideer. Tror jag statsar på några stora buskar som jag sätter ihop i två klungor och en större perenn rabatt som får gå en bit längs ute i kanten av en långsida. Har fått lite inspiration av engelska trädgårdar som ex den här bilden.
http://www.koksportalen.se/filarkiv/Royal_...n_edinburgh.jpgDet blir också en blomsteräng längst ner.
Vill inte bara sätta en klunga i mitten, utan kommer allstå göra tre "grupper". Och så placerar jag ut det lite asymetriskt så det inte blir för stelt men ändå så att det ser snyggt ut från alla håll. Har även kommit på att jag har några andra plattor som ligger bakom lagården som jag kanske kan använda om jag kommer på något.
Kommer ta allting sakta frammåt och absolut inte allt på en gång, ska planera lite till och rita upp och sen så får jag bestämma vad jag ska börja med. Beror ju även på när snön tinat bort på hur snabbt jag kan börja.
Tackar för alla svar än en gång