CITAT (Crazy4Flowers @ 10-02-2010, 13:03)

Spinn får man för att blomman inte mår bra, den har inte krafter att mostå spinn. Hur du ska få bort spinn utan gift är för mig en gåta, enklast är nog att slänga alla angripna sannera ordentligt och skaffa nya.
Jag har använt radar och ardap när mina har fått spinn.
Man kan skölja i varmt vatten men då får man upprepa det OFTA och se till att växten har det bättre så den blir motståndskraftig.
Såpa sägs fungera, har aldrig testat, kör med mina gifter (har småbarn jag med)
Du skrev i en annan tråd att du hade problem med porslinsblomman, spinn på den ser annorlunda ut, den är mycket liten och röd, syns i bladfästet oftast. Ett tecken på att man har fått spinn på en proslinsblomma (Hoya) är att den får gula blad som trillar av. Kika med bra belysning och gärna med lupp då brukar man kunna få syn på dom. Även en bommulstops kan man torka med vid bladfästet och runtom blir den röd ja då ha man troligen spinn. Spola av Hoyan med varmt vatten flera ggr.
Ska testa med bomulltops då!
Hur är det med såpavatten, min mor påstår att man ska undvika att få det i jorden. Men det känns ju hopplöst när dom är ända nere vid jordkanten
Det där medlet som alla pratar om. Det påstås ska försvinna efter några dagar. Måste man upprepa behandligen och är det HELT säkert att medlet försvinner efter några dagar? Vill inte att barnen råkar få i sig ett blad med gift på. Eller kommer med blöta fingrar och kladdar på krukorna så det kan bli överfört till dom
För jag tänkte att om man besprutar i badrummet och låter blommorna stå där några dagar så kan inte barnen få tag på dom medans medlet försvinner.