CITAT (Posse @ 06-07-2004, 17:40)
Jag har forskat på webben vad det kan vara bra för, men bara funnit information på engelska där det visst kallas "governor" och jag har fått intrycket att det har något med varvtalsreglering att göra. Hursomhelst går det så otroligt lätt - man kunde tro att spaken bara sitter på en helt tom axel som i verkligheten inte leder till någon mekanik innanför. Vet ni något om vad som ev döljs därinne? Och det vore toppen få en URL till en sprängskiss som isåfall avslöjar hemligheterna!

Governor? Detta ord betyder guvernör. Menar du möjligtvis govern? I så fall betyder ordet "reglage".
På vissa äldre gräsklippare sitter detta ihop med en typ av krok mellan handtagens sidor och kan dras rätt upp.
Om det är som jag tror, är detta en typ av choke. Dvs vid kallstart skall reglaget vara uppe, efter en stund skall det stängas. Fungerar på samma sätt i en bil.
var rädd om din gamla Briggs&Stratton. Med rätt skötsel är de svåra att ta död på. Tänk bara på att de behöver blyersättning i bensinen, annars är det lätt att den lilla snurran skär.
MariaS
PS. Och hur kan då ett fruntimmer känna till sånt där bjäfs? Svar: Dels redaktör i en svensk avdelning i en amerikansk bilklubb och tycker dessutom om att skruva i sånt som ingen annan skruvar i. DS