Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Formklippta buskar, Är det bara jag som formklipper det mesta i trädgården?
          DalaMyran
          Inlägg 10-02-2010, 14:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 26 239

Känner mig lite ensam i min passion att formklippa växter. Är inne på diverse Forumsidor och söker kunskap och inspiration men finner inga fler som jag. confused.gif
          Det blir många exprement där hemma till grannarnas förvåningar. Har provat att stamma upp min gamla 30 åriga tuja, och klippt en annan i spiralform. Idegranenens stammar blev också klippt med försök till "bollar" i toppen.
          Äppelträden har fått lite "Bonsai" utseende eftersom de blivit ganska låga och breda. Brudspireorna blommar tyvär lite dåligt eftersom dom buskarna också blir "lite rundare" whistling.gif
          Man måste våga och kunna ta nya tag om resultatet inte blev så lyckat.

Nu är det iaf dax att anlägga en ny rabatt med diverse "bollarbuskar" mm.
          Jag bor i zon 4-5 så Boxbom är uteslutet att plantera ute. Dessa står i kruka i förrådet vintertid.

Det ska väl finnas olika tujor, måbär kanske någon uppstammad syren mm
          Rabatten kommer att vara ca 4 m X 3 m men i en trekant, intill stenplattorna fram till huset. Varför den just ska bli där är för att de flesta går över gräsmattan till och från ytterdörren. Tänkte lägga en sporadiska platt-gång där.
          Då blir det en trekant över som lika gärna kan bli min nya rabatt naughty.gif

Finns det någon med tips om växtval, tillvägagångssätt vid anläggningen av rabatten eller tips om läsvärda siter.
          Jag har böcker om beskärning av fruktträd och häckar, men det är mer former jag är ute efter.

Nu går vi mot våren och inspirationen börjar att sprudla.

Soliga hälsningar från dalarna tummenupp.gif

--------------------
          En Myra med mycket vilja och lite kunskap i zon 4-5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrids
          Inlägg 11-02-2010, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

I Botan i Uppsala har de väldigt snygga pyramidklippta granar. Annars är jag just nu mer inne på spaljering och andra sätt att få träd och buskar att ta mindre plats.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Inlägg i den här tråden
          DalaMyran   Formklippta buskar   10-02-2010, 14:44
          lorentz   Jag tror inte att man skall börja att formklippa. ...   10-02-2010, 17:25
          DalaMyran   Varför ska man inte börja formklippa om man har de...   11-02-2010, 08:47
          lorentz   Jag menar att om man börjar formklippa så blir näs...   11-02-2010, 12:21
          AgnesC   Jag gillar också formklippt, framför allt kontrast...   11-02-2010, 12:44
          DalaMyran   Lorentz, jag har också besökt Hildasholm. Det finn...   11-02-2010, 13:25
          Peztis   Vill du ha inspiration så fanns det för mer än 25 ...   11-02-2010, 14:12
          AgnesC   Apropå formklippt, har ni sett på Tv eller kanske ...   11-02-2010, 14:57
          DalaMyran   Ja det finns många engelska trädgårdar, bilder och...   11-02-2010, 16:04
          Bassam   Hej Form klippt är inte för att plantor ser ut ...   11-02-2010, 23:51
          DalaMyran   Hej, För mig är klippningen att se snyggt ut, att...   12-02-2010, 11:16
          skogstroll   jag tycker formklippning är helt ok och kan verkli...   12-02-2010, 11:19
          lorentz   Har en gammal AoT där man har ett reportage om ett...   12-02-2010, 13:06
          Bassam   hej Boxbom och vintergrön träd tycker om form , m...   13-02-2010, 02:09
          HelenJ   Googlar du på Topiary eller Topiarium får du hur m...   14-02-2010, 12:00
          Bassam   Hej Tack för den är fina sidan men också BOTANIS...   14-02-2010, 22:51
          DalaMyran   Hej på er och tack för era inlägg :thanks: Hele...   15-02-2010, 14:12

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 15:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon