För massa år sedan var jag ensamstående med ett barn. Det mesta av pengarna gick till att bo för eftersom det var viktigt för oss att bo på landet (Nu är huset tack och lov betalt, det är mitt, inte bankens längre). Vi levde extremt fattigt. Jag kunde inte fatta var pengarna tog vägen eftersom jag tyckte att jag snålade så mycket på allt. Under en period av tre månader så sparade jag vartenda kvitto från minsta parkeringsbiljett och förde in allt på olika konton för att se vart pengarna tog vägen. Det jag upptäckte var att hygienartiklarna kostade långt mer än jag hade förväntat mig. Shampo tvättmedel tamponger någon ansiktskräm ibland rengöringsmedel mm kostade betydligt mycket mer än jag förväntat mig. Jag tycker inte att jag upplever det som någon dyr post, för varje sak köper man ju ändå ganska sällan, men om man slår ihop det så blir det mycket pengar. Fast det handlar ju inte om matpengar förstås, det är nog mer så att jag tänker in det bara för att jag brukar köpa det samtidigt.
|