Cree är en Amerikansk tillverkare av dioder som man exporterar till Kina som använder dem i olika applikationer. Det enda speciella med Cree är att dom är duktiga på att ta betal, de säger att deras dioder är bäst, har längsta livskängden osv. Alla diodtillverkare värd namnet idag kan ta fram i princip vilken färg som helst t.ex. vitt som går måt blått som ni skriver om. Växterna vill dock bara ha färgerna som motsvarar klorofyll A+b- kurvorna dvs. 430-460 samt 630-660nanometer(nm). En chiliodlare skall använda sig av blåt 430+460 i kombination - då får man ett optomerat resultat. Eftersom jag inte får göra ngn reklam, kan jag bara bifoga följande information (som jag har fått tillåtelse att lägga ut).
"10/2-2010
Hej!
Köpte Growspot 15W b/b (blå/blå 430/460) för 6 v sedan
Satte chilifrön 9:e jan och jag är supernöjd
För 2 år sedan hade jag en 400 W HPS,
förra året en 70 W HPS.
Men årets resultat redan efter 1 månad är häpnadsväckande.
Skillnaden är som dag och natt.
Plantorna ser väldigt starka och välmående ut
tack
Jörgen
En tomatodlare delger oss sina tips, nedan. Jag tror också att rött 630nm +blått 460nm är det optimala för tomatodling.
Odlingstips för tomater
Enkla råd om tomatsådd-krukning-omkrukning,
Så 8-10 veckor före utplantering,21 gr, inget ljusbehov
När det är grott behövs ordentligt med ljus
20 cm över plantorna 460 (blå för vegetativ växt) till 660 ( röd för blomning-knoppsättning
När plantan har -1-2 blad krukas de 5-7 cm krukor ( med jord upp till bladen
Temp bör nu vara 15-18 gr och sparsam vattning
När de rotat sig så att den håller jorden (slå av o kolla )
Kruka upp i större kruka, skall det vara minst några cm under och omkring roten.
Först när de är väl rotade i denna kruka är det tid att plantera ut dem.
Jorden som de skall planteras i skall vara djup och luftig ,helst 2 kg stallgödsel pr kvm.
Avståndet mellan plantorna ej under 40 cm
En 9w Growspot med 120gr belysningsvinkel vinkel täcker 0,5-1,0 kvm,
en 15w Growspot täcker 1-2kvm vid c:a 1m höjd över växter
En UFO 50 och 90W täcker vid 1m c:a 9kvm.
Gör ett runt odlingstält med en yta på 2 kvm, upphöjningsbart så att lampan alltid
kan hållas l m över växterna. Reglera värmen genom elementen.
(Sigurd N.jan 2010)
Kommentera gärna