CITAT (Grönt Ljus @ 14-02-2010, 09:48)

Klorofyllkurvan som jag visar ovan visar klart och tydligt vid vilka våglängder absoprionsförmågan är optimal. Det är ingen påhittad kurva, den är väl känd och accepterad. Den visar att det finns 4 absorptionstoppar toppar 430,460,630 och 660 nanometer . Från 470-620 är absorptionsförmågan betydligt lägre dvs. vid grönt, gult och orange ljus, så varför ödsla en massa x-tra watt på dessa? Jag tror att diskussionen om våglängder nu kan läggas åt sidan. Visst kan vi jämföra HPS400 (460watt) med LED. En norsk stor rosenodlare har ersatt 178st HPS400 med UFO90W rött och blått, och spar alltså in 80% i lägre elkostnad - och rosrna mår alldles utmärkt. Om ngn vill ha så kan jag maila ett par filer om detta project. Chiliodlaren som jag citerade ovan använde också elslösande HPS-lampor innan han nu provade en 15W led och är mer än nöjd.
Jag måsste tyvärr reda ut lite missförstånd.
Hps kan inte jämföras med led eftersom led i detta samanhang är en överlägsen teknik.
Vad gäller kurvan har jag inte sagt att den inte stämmer eller är påhittad(har inte sagt någonting om den utan att hela inlägget var reklam).
Däremot är den irellevant.
Stor tillväxt betyder inte automatiskt bra resultat.
Ur marknadsteknisk aspekt är det ju såklart en fördel med stor skörd på ett så tidigt stadium som möjligt eftersom man ju då kan sälja sina varor snabbare.
Men ur det aspektet är ju även neonikotiner och andra giftiga bekämpningsmedel också att föredra,
Inte minst eftersom även detta påverkar slutprodukten.
Oavsett om det är trevligt med stor tillväxt finns andr aspekter som förbises i argumentet.