CITAT (Peztis @ 14-02-2010, 19:56)

Ska man inte ha gesällbrev och klarat av det osv för att få kalla sig för mästare?
Trädgårdsmästare är väl en speciell utbildning?
Det har varit en gång i tiden. Nu är det inte så.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-02-2010, 20:23)

Om man ska följa reglerna för att få kalla sig trädgårdsmästare skulle man ha jobbat på experimentalfälten och de har varit nedlagda i mer än 50år så trädgårdsmästare är en titel som inte finns idag. Man kan dock bli anställd som sådan eftersom några orter har behållit stadsträdgårdsmästar titeln (många andra orter har gått över till den mer moderna titeln parkchef) så det finns inga regler för vem egentligen som får kalla sig trädgårdsmästare men själv anser jag inte att man kan kalla sig mästare förren efter lång utbildning och/eller erfarenhet.
Vanliga titlar är ju trädgårdsarbetare/parkarbetare, anläggare, säljare, arbetsledare etc. så vad man kan kalla sig är oftast det man blir anställd som.
Det är ju just eftersom att jag inte anser mig vara nån mästare som jag inte vill kalla mig för det.
Men om man skriver Trädgårdsarbetare så låter det som att man nån gång då och då bara klipper gräs och skyfflar jord. Jag letar efter något som låter professionellt, men som inte framställer mig som en mästare, för hybris lider jag inte av.