Jag har ett liknande problem, som försöker förvandla ett stycke skånsk åker till blomsteräng. Så mycket har jag lärt mig genom åren: ju bättre jord desto sämre äng! En blomsteräng ska slås ett par gånger per säsong och gräset forslas bort. På det viset blir jorden magrare för vart år och det blir mindre gräs och mer blommor.
Om blommorna är sådana som du vill ha i din äng, då ska du låta det slagna gräset ligga kvar någon vecka så att det torkar och blomsterfröna ramlar ut. Sedan tar du bort gräsklippet. Men om din blomsteräng består av sådant som du inte vill ha, då är det bättre att frakta bort det slagna gräset genast innan fröna hinner sprida sig. Sedan kan du gå och plocka blomster på vackra ängar, och kasta ut dom på din gräsyta. Du kan också gräva bort sådant som du inte vill ha, och så ängsfröblandning i dom uppkomna plättarna. Dock är min erfarenhet att vissa av dessa blomsterblandingar innehåller ganska konstiga saker, (högväxta foderväxter, rosa vallmoar, lila blåklint, etc), så jag brukar hellre plocka vad jag vill ha i naturen. Man kan också omplantera växter från naturen till sin äng.
Nu kan det ju hända att jorden på din tomt är så bra att det tar en livstid att få en bra blomsteräng. Då kanske du kan hitta på något annat, t.ex. en äng som på våren är full av blommande påskliljor och på sommaren full av lupiner. I värsta fall får du då börja med att gräva bort alltihopa, så ut nytt gräs av en sort som inte växer så starkt och därefter plantera in de sorter som du vill ha.........
Här kan du läsa mera:
http://www.odla.nu/artiklar/anlagg_en_blom...omsterang.shtml