Jag har haft precis samma tanke som dig Bettis! Visst vill man hjälpa...
Dom lider ju brist både på föda och vatten nu. Kanske inte precis brist på vatten de sista dagarna för nu har det ju ändå inte varit SÅ himla kallt. Men när kylan kryper kallare än ca -10 så kan dom ju inte tillgodogöra sig vätskan i snön heller.
Jag var inne på att skaffa ensilage från en bonde i närheten. Men det är bara ytterst lite man kan ge dom per dag om dom inte är van.
Att ge lite hackade äpplen skulle dom nog tycka om men ge bara lite åt gången. Dom biter inte så gärna i hela äpplen eller rotsaker utan man bör hacka/dela.
Nu har jag inte sett till "mina" 2 rågetter på säkert 2 veckor men det är spår bredvid komposten, så jag vet att dom kommer ibland. Därför så har jag heller inte skaffat någon mat till dom, än. Fast jag har slängt ut lite kålrester och lite andra matrester. Vill dom inte ha så får väl fåglarna picka på resten... Jag bor i ett villaområde och jag vet att i alla fall 2 till lägger ut lite mat, men VAD exakt vet jag inte.
Har även funderat på att ställa ut en balja med vatten men inte kommit på något bra sätt att isolera den från kylan. Kanske det skulle fungera att bara ställa den på ett liggunderlag? I alla fall några timmar.
Okokt potatisskal vet jag att dom gillar. Förmodligen också morötter, bara det är i bitar/strimlor.
Jag har också hört att det är bäst att fortsätta att mata om man en gång har börjat, för dom kommer tillbaka dit dom vet att det har funnits mat.