Ang sk glesbygdskavaj...
Jag bor på landet och vi identifierar sommargäster och turister på denna klädsel! Det är de som tror att man använder såna kläder på landet.
För egen del skulle jag inte gå av gården i mysbyxor.
Kusinen från stan tyckte att det var så skönt att komma hit för här kan man gå i ett urtvättat linne och avklippta jeans på Ica. Det skulle jag aldrig i livet göra. Ingen skulle få se mig i en sån mundering utanför gården, som sagt...
Vi lever ju ett helt vanligt liv här, vi också, med arbeten, restid, dagishämtning, stress, glädjeämnen, bekymmer... allt som f ö ingår i en stadsbos vardag.
Föreställningen om att det är mer tillbakalutat på landet måste komma sig av att de som tror det endast befinner sig här då de är lediga och tar det lugnt.
Sen, ang frågan om att sträva efter ljudfrihet vill jag säga detta. Ljudet från biltrafiken kan fortplanta sig flera mil i landskapet beroende på hur topografin och väderleksförhållandena är.
Jag har tidigare levt nära vindsnurror och det ljud som kan förekomma är rätt rogivande. Men då måste man gå nära.
Upptäckte för ett halvår sedan att det satts upp ett par snurror en halvmil upp i skogen bakom mig. Upptäckte dem av en slump. Det krävdes klart väder och att jag tittade i en speciell vinkel från landsvägen. Annars syns de inte alls.
Annars tycker jag att de är vackra då de avtecknar sig mot horisonten.
Att bo relativt ljudfritt har inte varit något att eftersträva för mig, även om jag bor så nu. Man har sin vardag, där man faktiskt inte hinner stå å lyssna efter knäppet då en vattenpöl fryser till. Varför skulle jag det? Jag har mitt liv att leva...
Redigerat av Simplicity: 18-02-2010, 08:32
--------------------
zon 5 (4) mellersta Dalarna
|