CITAT (Christa @ 18-02-2010, 08:42)

Vi som behöver stillheten för att må bra är tydligen en krympande skara. Dock kanske många skulle må bra av det fast de inte vet om det. Man har ju börjat använda skogen för att rehabilitera utbrända.
När jag hade stugan så märkte andra när jag inte varit där på ett tag. Jag var ju inte där varje vecka på vintern. Min kompis sa "Nu märks det att du inte varit i stugan på några veckor. Nu är du så där lättirriterad som du blir då."
Jag blev alltså irriterad och stressad utan att märka det själv. Det var likadant när jag bodde på ett ställe där det ibland var mycket biltrafik. Jag blev först på dåligt humör och sedan insåg jag att trafiken var igång.
Det finns undersökningar som visar att människor som bor där det är trafikbuller på natten har högre blodtryck än andra.
Jag hittade i alla fall en insändare på nätet från en som mår lika dåligt av civilisationsljud som jag.
Psykisk tortyr från vindkraft
Var anmäler jag att Arise utsätter mig för psykisk tortyr?
Den 27/1 fanns det ingen plats i mitt hus där jag kunde undgå vindkraftsljudet. Detta ljud som kom 800 meter från mitt hus överröstade mitt kylskåp, fast de på utsidan av huset aldrig skulle få låta mer än ett modernt kylskåp. Vilket skitsnack.
Denna specifika dag var den värsta hittills för mig. När jag gick ut en kort promenad var det som om stormen Gudrun var över mig igen. Automatiskt kollade jag efter träd som var på väg, egentligen borde jag kollat efter flygande vingar.
Tänk er själva att ni köpt er dröm, ett ställe på landet. Vips blir det omvandlat till en industripark och förlorar i värde, ekonomiskt, ekologiskt, landskapsmässigt och inte minst humant.
Så säg mig var anmäler jag denna psykiska tortyr?
Gunilla
Men kan du inte åka ut i skogen då? Eller måste du ha konstant tystnad runt dig?
Kanske är det så att vi kan njuta tystnaden bättre just för att vi normalt lever bland diverse störande ljud. Själv älskar jag att vara i skogen och bara lyssna på ljuden naturen ger så dit söker jag mig ofta.
Sen är det så åtminstone för mig att jag vänjer mig vid oljuden och hör eller snarare tänker inte på det efter ett tag. Bodde ett tag där flygplan nästan snuddade taket under inflygningen till en flygplats men t.o.m. detta buller tänkte jag inte på till slut. Det kanske gäller att inte gå och irritera sig over bullret också för då hör man det ju mycket mer.
Värre då med bullerljud som är nya och tillfälliga. Tågen går väldigt ofta och nära där jag bor men dom hör jag inte heller längre fast i början så ställde jag klockan efter dom och tyckte att det var mycket störande.