CITAT (ingrids @ 18-02-2010, 09:47)

Christa, det du talar om är uppmärksammat, fast främst utomlands. Det kallas noice pollution eller soud pollution och det finns mer än en verksam organisation mot detta. Att det inte uppmärksammats i Sverige tror jag har att göra med att vi fortfarande blir lite förvånade när det inte är tyst i "obygden".
Har du någon webbadress till någon sådan organisation?
Jag har hittat en i Sverige men de jobbar emot vindkraft hur den än utformas. Jag är för vindkraft men tycker det är viktigt att man inte urbaniserar de få kvarvarande tysta områdena.
Jag skrev till Energimyndigheten i morse och frågade om vertikalaxlade vindkraftverk. Fick nedanstående svar
Hej!
Du har skickat några frågor om vertikalaxlade vindkraftverk. Energimyndigheten stödjer Uppsala universitet och företaget Vertical Wind då det gäller utveckling av vertikalaxlade vindkraftverk. Vad jag förstått så är vindkraftverken i Verical Wind de just nu största vertikala vindkraftverken som håller på att utvecklas, de är på 200 kW. Historiskt sett så har olika företag försökt utveckla större vertikala vindkraftverk men inget av de koncepten finns idag kommersiellt tillgängliga. Förhoppningen är att dessa vindkraftverk ska kunna bli ännu större och att 200 kW storleken en ett steg på vägen.
http://www.verticalwind.se/SV/index.html