CITAT (Christa @ 18-02-2010, 17:13)

Vi har som sagt letat i fyra år efter ett boende där vi kan trivas. Vi bor i min sambos föräldrahem och jag bor i flyttkartonger. Här där det är vägbrus när det är västlig och sydvästlig vind orkar vi inte bo. I vinter har det varit ovanligt bra eftersom det varit ostlig och nordostlig vind i månader.
Första vintern jag bodde här var det sådant väsen så jag inte kunde sova.
På sommaren kollar vi alltid vindriktningen inför helgen och om det är vägbrusvinden så åker vi bort eller håller på inomhus.
Här är också massor av motorgräsklippare, högtryckstvättar, trimmers och annat som låter. Vi har också en nästan granne som har ett litet snickeri där han kör bandsåg och maskinhyvel och nästan varje gång vi dukar ut fika en fin sommarförmiddag så låter han dörren till snickeriet stå öppen och uuuiiiii uuuiiiii uuuiiiii. Han är 82 år och vi har inte hjärta att be honom hålla dörren stängd.
Bor ni nära vägen eller är det en stor väg? Eller är det bara ogynnsamma topografiska förhållanden?
Hmm.... såna grannar är inte skoj!
Förr i tiden vågade ju ingen föra väsen på söndagar, i alla fall inte i det frikyrkliga hörn av världen där jag växte upp.
Numer är det ju en oskriven regel att man inte håller på med en massa maskiner efte nio i den här byn. Inte heller på helgmornarna eller på fredags- eller lördagskvällarna. Är det så att nån vågar sig på nåt otyg brukar den få lite vänskapliga pikar. Inte ovänligt men ändå tillräckligt för att markera att det inte gillas.
Min nyaste närmaste granne har hållit på att snickra på sitt hus under tre somrar... Jag har fått tre sommarlov förstörda pga bankande, sågande grävande osv... Ljudet har varit besvärligt och har varit på gränsen... Jag jobbar dessutom natt emellanåt så snickarna som började halv sju var inte välkomna...
Men nu är han färdig! Och ett tidigare fallfärdigt och utdömt hus i byn har blivit permanent bebott! Hurra!
En av mina andra grannar har dragit igång sin trimmer på pingstaftons morgon två år i rad... Skickades en del sms med kraftuttryck mellan övriga grannar den morgonen...