Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> blomsteräng
          evapevah
          Inlägg 08-07-2004, 13:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 4 029

hej!

hur får jag min baksida på huset att se ut som en blomsteräng? idag är där blåklockor, prästkrage etc. men även en massa högt gräs och ormbunkrar som gör att det mest ser ut som en vildvuxen djungel.

help!!! blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 08-07-2004, 22:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

I gamla tider slogs ängen före midsommar för att höet blev bäst då, och sedan släpptes djuren i bet på eftersommarn. Det blir en annan flora om man slår ängen tidigt, andra arter gynnas då, t.ex. sådana som först bildar en bladrosett lågt ner, och sedan skickar upp en blomstängel efter slåttern. Det blir också en annan flora i beteshagar, arter som djuren inte gillar, t.ex. smörblommor, gynnas.

Egentligen är det inget som säger att den ena typen av äng är finare än den andra, allt är en fråga om vilka blommor man helst vill ha. Men ska man slå ängen tidigt, bör man nog göra det med lie i alla fall, för att inte skada de blommor som går upp efter slåttern för mycket.

Vad beträffar maskrosor försöker jag faktiskt hålla efter dem så mycket som möjligt genom att sticka upp dem när de blommar, de är ju lättast att se då, och det är en rätt begränsad tidsperiod. Jag har alltid en handspade med när jag går min runda med hunden under den perioden. Det var en massa jobb första året, men blir lättare och lättare, allteftersom jag får dem mer under kontroll.

Evapevah, nånting som du kan försöka få in i din äng, och som går ganska lätt är smålök, som vårlök, scilla, snödroppar, crocus, minipåskliljor etc. De är alla idealiska i ängar, eftersom bladen behöver vissna ner i fred, och gräset kommer upp och döljer dem. Bara stoppa ner lökarna i jorden på hösten, de förökar sig sedan själva både med frö och sidolökar. Gullvivor är jättefina också, de förökar sig också själva när de väl etablerat sig. Jag har massor i min äng, alla härstammar från en frösådd för 7-8 år sedan.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon