Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klockranka, Tips, råd & kommentarer
          Polly66
          Inlägg 18-02-2010, 18:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 21 017

Hej!

Jag byggde en spalje o grävde en rabatt under den för tre år sedan då jag flyttade hit.
          Sådde då fleråriga luktärter o skott från en grön klätterväxt från mammas rabatt (ingen aning om vad det är, men den har vackra stora blad)
          Såg fram emot en tjock grön vägg på min spalje, men det går såå sakta sleeping.gif

Letade nya förslag o fann Klockrankan. Har suttit o läst fjolårets tråd som var riktigt låååång!

Den verkar vara svår att få blom på före frosten. Att så den tidigare inne är ju uppenbart inte ett alternativ!

Jag undrar:

* Är den värd "besväret" att så ändå?
          * Har den vackra blad, fylligt växtsätt ifall den inte får några blommor?
          * Läste att den vill ha full sol, funklar det med sol halva dagen?
          * Hur hög kan den egentligen bli?

Tacksam för råd & tips

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-02-2010, 18:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag tycker dom är vackra även utan blommor, men så klart är blommorna nåt man vill ha.

är det en varm sommar och höst så håller dom väldigt länge även någon lätt första frostnatt tål dom, så jag tycker det är värt att så dom.

här är bilder som jag tog förra hösten den 11okt nere i centrum och dom var vackra väldigt länge

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607202.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607213.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607221.html

jag har redan sått mina, såddes i början av feb. men dock sådde jag dom under extra ljus och ganska svalt ställe så dom blir knubbiga och fina. så har du ett sådant utrymme kan du så dom i feb. och då också mer chans till tidigare blomning. annars utan extra ljus så dom i mars.

dom funkar i halvskugga, men desto mer sol är ju såklart bättre. dom gillar värme speciellt hög nattvärme , för att växa bra och blomma bra. jag odlar mina i östläge. och så hur dom täcker med ''bladen'' beror ju på sommaren/vädret och vattningen och näring. lucker jord som är näringsrik tycker jag funkar bra och gärna låta dom torka upp lite (om det nu inte är jätte varmt och soligt för då dricker dom mycket). annars mår dom bra av att få torka upp lite. den kan bli ca 3-6m hög (lång i rankorna).

sedan är det viktigt att inte sätta ut dom för tidigt även om det är frostfritt så gillar dom inte kalla nätter i början. blir det för kallt så kan dom avstanna vilket blir negativt till blomningen. däremot på hösten är kyliga nätter inget problem och kan även fortsätta att vara vacker efter en lätt forstnatt.

Citera
          Polly66
          Inlägg 18-02-2010, 21:36
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-02-2010, 18:49) *
          jag tycker dom är vackra även utan blommor, men så klart är blommorna nåt man vill ha.

är det en varm sommar och höst så håller dom väldigt länge även någon lätt första frostnatt tål dom, så jag tycker det är värt att så dom.

här är bilder som jag tog förra hösten den 11okt nere i centrum och dom var vackra väldigt länge

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607202.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607213.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607221.html

jag har redan sått mina, såddes i början av feb. men dock sådde jag dom under extra ljus och ganska svalt ställe så dom blir knubbiga och fina. så har du ett sådant utrymme kan du så dom i feb. och då också mer chans till tidigare blomning. annars utan extra ljus så dom i mars.

dom funkar i halvskugga, men desto mer sol är ju såklart bättre. dom gillar värme speciellt hög nattvärme , för att växa bra och blomma bra. jag odlar mina i östläge. och så hur dom täcker med ''bladen'' beror ju på sommaren/vädret och vattningen och näring. lucker jord som är näringsrik tycker jag funkar bra och gärna låta dom torka upp lite (om det nu inte är jätte varmt och soligt för då dricker dom mycket). annars mår dom bra av att få torka upp lite. den kan bli ca 3-6m hög (lång i rankorna).

sedan är det viktigt att inte sätta ut dom för tidigt även om det är frostfritt så gillar dom inte kalla nätter i början. blir det för kallt så kan dom avstanna vilket blir negativt till blomningen. däremot på hösten är kyliga nätter inget problem och kan även fortsätta att vara vacker efter en lätt forstnatt.

OK, tack för svaret smile.gif
          Jag får kanske göra ett försök då i alla fall. Men det kändes lite vanskligt med höjden... 3-6 meter!
          Undras vad grannen kommer att säga då mina blommor växer över hans fönster whistling.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-02-2010, 22:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Polly66 @ 18-02-2010, 21:36) *
          OK, tack för svaret smile.gif
          Jag får kanske göra ett försök då i alla fall. Men det kändes lite vanskligt med höjden... 3-6 meter!
          Undras vad grannen kommer att säga då mina blommor växer över hans fönster whistling.gif

det blir ju inte raka höjden på 3-6m, utan rankorna växer ju på sidan och neråt och in värvat i sig själv. utan det är att rankorna blir 3-6m, själva växtens höjd blir väl mer 1-2m. hoppas du förstår.

Citera
          Polly66
          Inlägg 19-02-2010, 11:43
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-02-2010, 22:15) *
          det blir ju inte raka höjden på 3-6m, utan rankorna växer ju på sidan och neråt och in värvat i sig själv. utan det är att rankorna blir 3-6m, själva växtens höjd blir väl mer 1-2m. hoppas du förstår.

Ahhh, då är jag med!
          Hade ju läst mig till att de kunde bli upp till två meter, men så såg jag alla fina foton på jättestora klockrankor i olika profilalbum o sen ditt svar... rolleyes.gif
          Då är inte "problemet" höjden, utan åt vilket håll jag ska styra rankorna... Men de kan ja köpa happy.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 01:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon