CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 15:31)

Börja sälj elbilar så skall du nog tjäna pengar. Eller sälj vad som helst som är ekologiskt så kommer det gå bra för dig i dessa tider
Tack Huggorm!
Det jag menar är att vi måste börja tänka kritiskt kring det som vi får oss till livs genom massmedia. Vi kan inte bara gapa och svälja. Det finns alltid nån som tjänar på den marknadsföring som når oss. Just nu är det oerhört vanligt att man vinklar sig mot det miljöetiska hållet.. det är lixom lite modernt... Allt från eco-mat till eco-kläder till rapsolja som bränsle...
Jag försöker att inte tära på miljön i onödan. Genom min förra man som är i miljöbranchen lärde jag mig att sanningar inte alltid är sanningar...
Kan ta ett exempel:
Vi skulle köpa ny bil omkring 1995-96. Vi funderade mycket över vad som skulle vara mest lönsamt för oss. Vi vägde oxåå in miljöperspektivet. VI kom fram till att vi skulle satsa på en dieselbil, eftersom de tyskspråkiga länderna som är längre fram i sina miljöarbeten än sverige beslutat pga miljöskäl att subventionera just dieseldrift. Sverige brukar ju snegla på övriga europa innan vi lagstiftar.
Vi köpte vår dieselbil, men vad hände? Jo, i Sverige kom man fram till att diesel var ett större hot mot miljön än bensin. Dieselskatten höjdes! Detta efter att ha mätt hur miljöskadlig en liter diesel var jämfört med en liter 95-oktanig...
Är svårt att låta bli att tänka att det var för att tjäna in lite extra skatt på bilägarna..?
Vi hade vår bil ett antal år tills det var dax att återigen byta bil, denna gång till en bensinare, - kan det ha varit omkring 2002-03? Minns inte riktigt...
Och återigen svängde opinionen kring vilket bränsle som var miljöfarligast. Statsmakerna kom då fram till att diesel nog inte var så farligt längre. I alla fall inte i jämförelse med 95-oktanigt! Denna gång vägde man in att en dieselbil inte drar lika mycket bränsle som en bensinare! Man kan tycka att det är rätt ok att de till slut tog med verkligheten i sin beräkning. Men resultatet blev ju att skatten återigen höjdes - på bensin!
Kom inte å tala med mig om att miljöpolitik är enbart för idealister som vill rädda världen...