CITAT (Grå @ 19-02-2010, 17:55)

Men om glaciärerna har smält bort om 300 år och om det är på grund av mänsklighetens habegär, så är väl det lika allvarligt som om den hade gjort det om 30? Den enda skillnaden är att du och jag inte behöver må dåligt för det.

fast så långt tänker sällan folk, där är skillnaden.
CITAT (theseraphim @ 19-02-2010, 17:51)

Det är ju det som är så tråkigt är de inte kan erkänna att de tabbat sig iof så är deras karriär körd om de gör det. Givetvis ska vi ta hand om våran miljö och värna om den men att använda högst tvivelaktiga rapporter som 110% sanning tycker jag bryter mot all etisk forskningsmoral, forskning skall vara objektiv och inte personlig åsikt. Som tidigare nämnt är det ta mig tusan skrattretande när denne klimatchef erkänner att denna glaciärsmältning är lite felräknad med ca 300 år! kan förstå om det varit 20-30 år men sådan skillnad är verkligen 1+1=5 :-) Vart bättre att de spenderat all denna forskingsbudget på att istället aktivt frå fram alternativ då det förmodligen vart mer effektivt men byråkrater är byråkrater och FN tycker om att visa upp papper istället för aktion.
Men nu är det du som slår fast att rapporten är högst tvivelaktig! Som hon från naturvårdsverket sa, man har använt data som inte ännu är granskad. Det borde de ha påtalat i IPCC-rapporten men även en rapport som ännu inte är granskad kan ha ett vetenskapligt värde om man visar på en trend som ändå har stöd i data. Nu räknade man fel med en faktor 10 när det gäller Himalaya men resten av rapporten då? Om forskaren studerat fler glaciärer och gör en felaktig prognos om en så faller ju inte resten av rapporten.